Mine områder
Hjelp
Helga-Lise
CHAMPION *

Bokføring av pensjonskostnad på prosjektregnskap

av Helga-Lise

Hei,

 

Faktura fra pensjonsselskap bokføres forløpende på 5*** etter mottak. Vi har lagt inn i Payroll at arbeidsgiveravgift beregnes fortløpende, og skal avstemme på slutten av året. Men når jeg skal ta ut prosjektregnskaper (på kostnadsbærere), kommer ikke kostnad frem (kun grunnlag for aga og egenandelen).  Første tanke var at jeg bare legger sammen egenandelen og beregnet grunnlag for aga, men ser jo at da inkluderes ikke feriepengene. Antar nå at for å registrere kostnader fortløpende, så skal pensjon beregnes på toppen av lønn og feriepenger. 

 

Jeg kan i allefall ikke ta ut en regnskapsrapport og gi den videre uten en viss bearbeiding her. Jeg kan jo evt splitte fakturaen fra pensjonsselskapet på de ulike prosjektene, men den kommer hvert kvartal og da må budsjettene periodiseres. Også tungvint med mange prosjekter og ansatte..

 

Er det noen som har knekt denne koden, og får ført pensjonskostnader forløpende i regnskapet? 

1 SVAR 1
Helga-Lise
CHAMPION *

av Helga-Lise

Søker opp utfordringen igjen, og få mitt eget spørsmål opp her 🙂 Samme problemet gjelder enda. Vi tar ut rapporter pr kostnadsbærer/prosjekt, men må selv huske å legge til pensjonskostnader før vi ser på hva som er av restmidler i prosjekt. Det går forsåvidt greit når jeg selv skal gjøre dette, men skummelt når andre skal gå inn og hente ut rapporter. Det er nok mulig å få dette til med en form for periodisering av kostnader. Er svært interessert i å høre hva andre gjør. 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"