Mine områder
Hjelp
Linda W. Gjerde
CHAMPION **

Endre beløp på faste transaksjoner

av Linda W. Gjerde

Hei,

 

Når det gjelder innberetning av forsikringer, er disse lagt inn som faste transaksjoner på den enkelte ansatte. I og med at Visma.net Payroll er et datostyrt system, stemmer det at jeg må avslutte hver enkelt transaksjon på den ansatte per 31.12.21 og legge inn nytt beløp for transaksjonen per 01.01.22.

 

Mvh 

Linda W. Gjerde

19 SVAR 19
Lisbeth Antilla
PARTNER

av Lisbeth Antilla

Hvis alle har likt beløp i fordelsbeskatning, er det bedre å legge beløpet rett på lønnsarten.  Da kan dere endre beløpet på lønnsarten med dato 1/1, og de faste transene ligger som tidligere på den ansatte.  Beløp på lønnsart vil overstyre beløp på den ansatte.  Da kan man også justere ned eller opp for kun desember, når man har fått avregningen fra forsikringsselskapet i november.   Se skjermdump:

LisbethAntilla_0-1643192983141.png

 

Linda W. Gjerde
CHAMPION **

av Linda W. Gjerde

Takk for svar, @Lisbeth Antilla  Dette var et godt tips, dersom alle ansatte har likt som skal beskattes, men det har dessverre ikke vi 😞 Hvordan gjør jeg det når jeg skal avregne på slutten av året?

Godkjent løsning
Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Nils Fossum

Det er ikke mulig å kombinere lønnsarter som er satt opp som faste med variable. Av den grunn må det lages to varianter av alle lønnsarter der det er behov for slik justering. Du bruker da den variable varianten (kopi av den andre lønnsarten) til justeringen. Valgte selv å henge på ordet "justering" bak for å prøve å gjøre lønnsslippen mer forståelig. Så i desember ble det f.eks. to linjer på lønnsslippen så:

Behandlingsforsikring (trekkpliktig)

Behandlingsforsikring (trekkpliktig) justering

Lisbeth Antilla
PARTNER

av Lisbeth Antilla (Oppdatert ‎28-01-2022 15:25 av Lisbeth Antilla PARTNER )

Lagde dette svaret på mobil, og så at det skulle vært på den neste kommentsren din, men lar det ligge her. Hei Nils! Syns det er veldig trist at du opplever det slik.  Jeg er ikke enig i at datostyring er feil satsing.  Jeg dobbeltsjekket mye de første gangene jeg kjørte lønn i payroll og brukte mer tid enn i gammelt program.  Etter noen måneder opplevde jeg at alt gikk MYE raskere i payroll.  Jeg starter alltid med å sjekke Detaljer fanen med sammenligning mot forrige kjøring. Sjekker kun avvik, og evt nye lønnsarter, samt retroaktiv kolonne, vha drilldown.  Jeg har oppdaget evt. feil der, og har spart mye tid. Ift. ameldig er også payroll super og tidsbesparende.  Det er fortsatt rapporter og sortering/filtrering som mangler, men vi får mange gode nyheter framover:)  

Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Nils Fossum (Oppdatert ‎28-01-2022 15:46 av Nils Fossum )

Takk for tipsene Lisbeth og takk for optimismen rundt systemet. Ja, håper min brukeropplevelse er på et bunnpunkt nå etter å tatt første årsoppgjør i systemet og brukt det et drøyt år. Du er flink med å komme med idéer til videreutvikling og ser at mange nye også henger seg på der nå. Det er alltid ekstra viktig å lytte til hva de nye brukerne opplever, da vi andre fort blir litt blinde i forhold til å se mulighetene for små og store forbedringer. Og ikke minst er de nye brukernes opplevelser i forhold til å gjøre systemet tryggere i bruk viktig å lytt til. Man lærer av sine feil men systemet bør også gjør en god jobb med å passe på oss, så vi ikke gjør disse feilene i utgangspunktet. Hva er så bra i forhold til a-meldingen i Payroll? Nettleseren må oppfriskes manuelt for å få tilbakemeldingen og det lages helt unødvendige retroaktive a-meldinger pga. dette med datostyring på alle felt. Om man f.eks. endrer dato for siste lønnsendring til 01.04.2021 nå i dag sendes det inn ni nye a-meldinger for i fjor. En helt unødvendig operasjon om jeg ikke tar feil? Jeg tror også det vil komme mange forbedringer i tiden fremover men systemet har allerede eksistert i snart 5 år så får håpe takten er skrudd kraftig opp på den fronten. Community er en viktig kanal men skulle ønske Visma engasjerte seg mer der under idéer. Innlegget om f.eks. forbedringer av lønnsslippen begynner å bli veldig gammelt nå og har fryktelig mange kommentarer. Men Visma virker å være ganske fraværende med å kommentere noe rundt det som skrives. De som jobber i et regnskapsbyrå, jobber hos Visma eller en forhandler av Payroll er velkommen til å bli med i facebookgruppa "ARF brukerforum for Visma.net Payroll". Tror og håper den kan bli et fint supplement for medlemmene på litt sikt. Til nå er det dessverre for få som er aktive der men har troa på at det bedrer seg etter hvert som medlemstallet stiger. 

Linda W. Gjerde
CHAMPION **

av Linda W. Gjerde

Takk for svar @Nils Fossum 🙂 Jeg må være så ærlig å si at jeg synes mye i Payroll er utrolig tungvint!!!

Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Nils Fossum

Helt enig! Det går med alt for mye tid ifm. hver lønnskjøring og følelsen man har rundt det å kunne gjøre feil ifm. valg av datoer hele tiden er ikke god. Begynner faktisk å tenke på om valget om å ha et datostyrt system egentlig er en veldig stor tabbe av Visma. Når man topper dette med svært dårlige rapporter og høy kompleksitet, kan ikke jeg anbefale noen å ta i bruk dette systemet pr. i dag. 

Eide Marianne
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Eide Marianne

Helt enig.  Jeg skal ha min andre lønnskjøring i payroll nå i februar, og er smånervøs med tanke på hva som kan gå galt!  Vi gjør bare ikke feil på lønn.  Har aldri hatt denne følelsen i H&L.

Linda W. Gjerde
CHAMPION **

av Linda W. Gjerde

@Nils Fossum  Couldn't agree more 😉

Eide Marianne
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Eide Marianne

@Lisbeth Antilla takk for svar.  Dette var et godt tips når det gjelder f.eks. forsikringer og kantinetrekk!  For dette året har vi allerede trukket i januar via fast lønnsart og opprettet dette på alle, men vil gjøre som du foreslår i fremtiden.  

Lisbeth Antilla
PARTNER

av Lisbeth Antilla

For kantinetrekk må du opprette en helt ny lønnsart, for å få det til å fungere, bare droppe scriptet som gjør at det blir trekk, og så registrerer du beløpet med minus foran

Eide Marianne
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Eide Marianne

@Lisbeth Antilla ok, takk.

Eide Marianne
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Eide Marianne

Så da betyr dette at når vi f.eks. har ansatte som vil endre sitte faste ekstra skattetrekk, gjerne noen ganger i året, så må jeg da hver gang avslutte opprinnelig trekk, og legg inn lønnsarten på nytt og med nytt trekk fra ny dato?

LNO
CHAMPION ***

av LNO

Ja, så lenge det er en fast lønnsart på den ansatte, så ser jeg ikke at Payroll har mulighet til å endre beløp uten at man må avslutte transen og så starte en ny. For hvis man bare endrer beløpet fra neste mulige dato, så vil alle lønnskjøringene tilbake i tid endres.

Correct me if I'm wrong

Eide Marianne
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Eide Marianne

@LNO takk for svar!  Utrolig tungvint dette!!!!!!!!!!!!

Godkjent løsning
LNO
CHAMPION ***

av LNO

Hei

Det er slik jeg har gjort det. Mye tid som går med. Vi har lagt inn innberetning på forsikringer på 4 lønnsarter, og da måtte jeg avslutte hver enkelt LA på hver ansatt, og så lage nye. Vurderer å bare bruke 1 lønnsart til neste år hvis det inne endrer seg. Og jeg har bare 55 ansatte.... 

Har brukt Aditro lønn mye, og her var datostyringen mye mer brukervennlig. Burde vært mulig å sette en startdato for nytt beløp.

Gjelder egentlig alle faste transer, når en har f.eks vakttillegg osv

Linda W. Gjerde
CHAMPION **

av Linda W. Gjerde

Tusen takk for svar! JA, det er mye tid som går med! Vi får bare håpe at enkelte operasjoner kan bli litt enklere for oss brukere 😉

Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Nils Fossum

Godt spørsmål men vet ikke svaret. Det jeg ble veldig overrasket over var at man ikke kan overstyre beløpet på denne typen transaksjon i lønnskjøringen. Man kan heller ikke legge inn over flere linjer. Så skal man legge inn for f.eks. to måneder må man styre en god del med å få til det. Og når man kommer til desember og skal justere fordelen i forhold til årsoppgaven fra forsikringsselskapet må man lage en ny lønnsart som er kopi av f.eks. den man har for gruppeliv. Denne må da settes opp for å motta variabelt beløp. Det skal ikke være enkelt å være bruker av Payroll! Eller er det nettopp det de bruker som budskap i sin markedsføring av systemet?

Linda W. Gjerde
CHAMPION **

av Linda W. Gjerde

Takk for godt innlegg, Nils! Jeg er ny bruker av Payroll, som du sikkert skjønner, men jeg må si at det er ikke alle funksjoner som er til det bedre. Ta f. eks. Terminoppgaven som må legges inn manuelt i banken. Jeg kjørte lønn via H&L tidligere, og da kunne man sende Terminoppgaven direkte fra systemet. 😉

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"