Mine områder
Hjelp
Olga Myrvold
CHAMPION *

Endring av skattetrekk tilbake i tid

av Olga Myrvold

Jeg stusser virkelig etter logikken i det systemet. Det er sendt mail til support, men tror flere bør være obs på. Nå sist jeg hadde en ansatt som har sluttet i februar 2022, fått lønn i mars 2022. Jobbet to dager i desember 2022 og fikk lønn for de dagene i dag. Payroll sender endringsmelding på mars og endrer skattetrekket på han. Hvorfor??? Det er jo kontantprinsippet og lønn som utbetalt i januar 2023 skal innberettes på januar 2023. Nå er den følge at må kjøres nye terminoppgjør, betales evt renter og lages nye avstemminger.  

 

2 SVAR 2
Dieke
CONTRIBUTOR *

av Dieke

Jeg opplevde noe lignende. Ansatt som var ansatt 2 dager i november (og fikk lønn da med start- og sluttdato i november). Han var  innom på nytt 2 dager i desember som ble utbetalt nå i januar. Payroll ville korrigere skattetrekket på novemberlønnen på han... Vi fikk overstyrt dette for å slippe nye terminoppgaver mm. Men det er jo helt ulogisk at det skal være nødvendig. Det er jo til og med i et annet lønnsår...

AnnTh
CONTRIBUTOR ***

av AnnTh

Jeg tenker at dette skjer pga.  at den ansatt sluttet midt i måneden, og du meldte korrekt sluttdato. Da tenker systemet slikt: han fikk lønn for kun 15 dager, ganger dette med 2 og beregner tabelltrekk utfra det. Løsningen er å overstyre sluttdato til siste dato i måneden. Da blir det ingen endringer for tidligere kjørt skattetrekk. Dette er dersom ansatt ikke er avhengig av NAV-ytelser. Om han/hun får NAV-ytelser, er det ingenting annet enn å betale gebyrer og renter for "feil" du ikke har gjort.

 

Hvorfor dette er sånt, må Visma svare. Det er helt riktig: kontantprinsippet som gjelder og selv om skattetrekket hadde vært feil, noe som ikke er tilfellet, skulle systemet ikke endre på det som er kjørt ferdig. Fint om Visma viser også til lovhjemmel for slike algoritmer i lønnssystemet.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"