Mine områder
Hjelp
Gry Bjørsvik
CONTRIBUTOR **

Ferietrekk nyansatte

av Gry Bjørsvik

Vi har en ansatt som begynte 01.01.23 og som er registrert med ferieavtale med full trekk ferie i juni. Når jeg nå har gått gjennom lønnskjøringen i juni så har det ikke blitt trukket ferie på henne. Er det fordi hun ikke har opptjente feriepenger fra 2022 hos oss? Og må jeg da manuelt trekke full ferie? 

6 SVAR 6
Godkjent løsning
Ronny Årdal
PARTNER

av Ronny Årdal

Hei,

 

Tipper det er fordi den ansatte har fått tildelt ferie som "ubetalte dager" sidan startdato er i 2023. Om du sjekker i Calendar | Ferieadministrasjon | Ferieberegning har den ansatte sikkert 0 i "betalte dager" som blir trukket i feriepengemnd, og ein saldo typisk 25 under "ubetalte dager" som blir trekt ved avvikling av ferie.

Står litt om det her (eige avsnitt om ansatte som starter i aktuelt år), og korleis du evt kan trekke for feire no med å flytte dager til betalte dager:
https://community.visma.com/t5/Brukertips-i-Visma-net-Payroll/Hva-er-forskjellen-pa-betalte-og-ubeta...

Kurset om feriepenger i Visma Learning Center har og eit eige punkt om dette med ansatte som ikkje har full opptjening.

Gry Bjørsvik
CONTRIBUTOR **

av Gry Bjørsvik

Tusen takk. Da ble det riktig hos meg.

Iren Solem
CONTRIBUTOR **

av Iren Solem

Husk at ansatte må stå med avlønningstype Fastlønn og ikke Timelønn under arbeidsforhold - om trekket skal komme automatisk. 

Gry Bjørsvik
CONTRIBUTOR **

av Gry Bjørsvik

Hun ligger registrert med Fastlønn, så den er riktig.

Gry Bjørsvik
CONTRIBUTOR **

av Gry Bjørsvik

Der ligger hun med samme som alle øvrige ansatte, med fullt ferietrekk i juni sammen med feriepenger. 

LNO
CHAMPION ***

av LNO

 Har du sjekket hva som er registrert på den ansatte i ferieadmin i Calendar? Kanskje det har noe å si?

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"