Mine områder
Hjelp
Olga Myrvold
CHAMPION *

Forskudd og skattetrekk

av Olga Myrvold

Det ble litt diskusjon ang forskudd her på kontoret som førte til sjekk av regler. Og da leser jeg følgende:

- Lønn skal regnes som skattepliktig inntekt på utbetalingstidspunktet, eller på det tidspunktet det oppstår en reell adgang for arbeidstaker til å få pengene utbetalt. Forskudd på lønn regnes som skattepliktig inntekt på det tidspunkt arbeidstaker mottar beløpet. Dette gjelder selv om lønnen ikke er opptjent/arbeidet ikke er utført.

Arbeidsgiver må derfor innrapportere beløpet på a-meldingen for den måneden forskuddet utbetales.

Hvordan håndterer Payroll dette? Leser i artikkelen om forskudd at det anbefales bare legge vanlig bankutbetaling. Hva med skatt da og rapportering i A-melding?  Kanskje har ikke mye betydning om forskudd blir trukket samme måned igjen, men om det er måned etter så bør det rapporteres. Og samtidig en må ikke miste styring på at det blir gjort opp igjen

1 SVAR 1

av Ivar Grøndahl1

Hei

 

Hvis fastlønn utbetales den 20. i måneden, vil den delen av lønnen som er etter den 20. være forskudd på lønn og innberettes som ordinær lønn med forskuddstrekk. Når en ansatt får netto forskudd som avregnes på første avlønning, er det ikke definert som lå i forhold til evt rentefordel, men avregnes og innberettes på avlønningstidspunktet.

 

Begrepet forskudd på lønn og lån brukes nok feilaktig om hverandre......

Det kan gis lån mot senere avregning, ikke første ordinære lønnskjøring, men senere lønnskjøringer. Lånet skal ikke innberettes som lønn  på utbetalingstidspunktet, men lønnen lånet avregnes mot innberettes på avlønningstidspunktet. Når det gjelder lå, må det vurderes om det er gitt som et rimelig lån i arbeidsforhold og evt beregning av skattepliktig rentefordel.

 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"