Mine områder
Hjelp
Trond Hollås
CONTRIBUTOR ***

Payroll - pris på bruk av system

av Trond Hollås (Oppdatert ‎16-02-2022 10:34 av Trond Hollås )

Hei!

Det kan hende vi tar feil hos oss, men da vi startet å ta i bruk Payroll i fjor vår for noen av våre kunder, fikk vi den forståelse for at kostnaden med systemet ble fakturert for aktive brukere definert ved produsert lønnsslipp pr. måned. Ble det kjørt to lønnskjøringen på en måned skulle det fortsatt bare betales en månedsavgift for denne brukeren. Dvs. at vi kunne ha tilfeldige vikarer og ekstrahjelper aktive i systemet uten at det kostet den månedlige avgiften for disse. Jeg mener at det også er nevnt denne måten i forskjellige sammenhenger som f.eks. webinarer av Visma. Her skulle det være "Betaling for faktisk bruk" og ikke binding i faste kostnader. Tar jeg helt feil i dette så korriger meg gjerne.

 

Vi har vært med på ett opplæringsopplegg med vår supportpartner og i denne gruppen var forståelsen den samme inntil nå denne uka da det ble spurt om prisingen og hvorfor de hadde fått fakturaer for Payroll-klienter som det ikke enda hadde vært kjørt lønn på. Disse klientene var påbegynt mtp. oppsett og hadde aktive ansatte men aldri kjørt lønn eller sendt a-melding. Da jeg sjekket offisiell side for Payroll fant jeg nå dette:

 

"Fakturering

Du faktureres etterskuddsvis for det antallet av aktive ansatte du har hatt i løpet av en måned. En aktiv ansatt er en ansatt som er registrert i ansattregisteret med en startdato, og ingen uten sluttdato. Det vil si ansatte med et aktivt arbeidsforhold. Når du setter sluttdato på en ansatt vil du ikke lenger bli fakturert for denne."

 

Denne prismodellen har en helt annen betydning for kostnad ved bruk av systemet og det begrenser i allefall tilgjengeligheten for en god del av våre kunder. Butikkdrift, restaurant og barnehager har ofte en god del vikarer/tilkallingshjelper/skoleungdom på sin lønningsliste og da blir det også veldig mange unødvendige aktive brukere som ikke blir brukt jevnlig gjennom året.

 

  • Jeg håper at det her kan komme en eksakt avklaring på hva som utløser kostnaden.

I tillegg ønsker jeg at prismodellen med betaling pr. ansatt for hver gjennomført lønnskjøring(måned) blir grunnlaget for månedlig faktura. Dvs. at vi kan velge å ha systemet "opp å gå" for tilfeldig bruk av enkelte ansatte. Da blir det forutsigbart og enklere å formidle systemkostnaden for våre byråkunder. ...så får det heller koste ett par kroner mer pr. aktiv bruker pr. måned...

 

Om det ikke blir slik vil jo dette generere unødvendig tidsbruk med inn- og utmeldinger - vil vi ha det slik?

 

PS! Med forbehold om at jeg ikke er helt på jordet med min forståelse av tidligere prising av tjenesten. Tar jeg feil så har nok gitt informasjon vært veldig upresis ved formidling til oss som skal bruke systemet daglig for våre klienter.

 

 

 

 

6 SVAR 6
Hege Martinsen
CONTRIBUTOR ***

av Hege Martinsen

I vår avtale står det under priser; Payroll Byrå kr xx pr lønnsslipp. Det står ingenting om aktive ansatte.

Jeg mener også at det blir feil å melde ut styremedlemmer og vikarer.

June K. Akselsen1
CONTRIBUTOR ***

av June K. Akselsen1 (Oppdatert ‎03-03-2022 09:47 av June K. Akselsen1 )

Nå har jeg sjekket tilbudet vårt - der står det:

Du betaler kun for de lønnslipper du skriver ut i mnd.

Skal gå gjennom de siste kjøringene og sammenligne med faktura. I tillegg er inn/utmeldinger av ansatte et "kapittel" for seg selv. Utfordringer med A-melding kan man si mye om!  

Trond Hollås
CONTRIBUTOR ***

av Trond Hollås

Jeg har ikke funnet noen spesifikk dokumentasjon på dette hos oss, så det er faktisk fint å se at det også står skrevet i avtaler rundt omkring.

June K. Akselsen1
CONTRIBUTOR ***

av June K. Akselsen1

Fikk presentert akkurat samme beskrivelse - kun betaling for antall lønnsslipper pr. måned. Å melde ut deltidsansatte som periodevis er i jobb er etter min oppfatning feil, de ansatte har ansettelsesforhold selv om de er ute i friperiode. 

Godkjent løsning
Iren Gjengstø
PARTNER

av Iren Gjengstø

Min forståelse er at man skal betale for alle ansatte som har aktive ansattforhold i A-meldingen. Dvs alle med styrehonorar eller ekstrahjelper osv bør meldes ut etter at de er ferdig med en periode og gjenansettes hvis de kommer tilbake neste år. Dermed blir de kun med på kostnaden for de månedene de faktisk har utbetalinger. Ligger de aktive uten utbetaling i 11 måneder, så teller de også med i kostnaden. 

Ref veiledningen til A-meldingen:

Er det obligatorisk

Ja, du må oppgi sluttdato for alle ordinære og maritime arbeidsforhold.

For frilanser, oppdragstaker og personer som mottar honorarer, skal du oppgi sluttdato i a-melding den måneden du betaler honorar siste gang for det aktuelle oppdraget.

Du skal ikke oppgi sluttdato hvis type arbeidsforhold er pensjon eller andre ytelser utenfor arbeidsforhold.

 

Når skal du rapportere sluttdato

  • Hvor ofte?
    Oppgi sluttdato i måneden den inntreffer. Du kan oppgi sluttdato når datoen er kjent. Da må du gjenta datoen alle måneder til måneden sluttdatoen inntreffer.

  • Hvor tidlig?
    Du kan oppgi sluttdatoen før den inntreffer.

  • Hvor sent?
    Oppgi sluttdatoen senest innen rapporteringsfristen den måneden den inntreffer.

 

For sesongarbeidere, vikarer, tilkallingshjelper mm.

Oppgi sluttdato når sesongen eller vikariatet er over og det ikke lenger finnes en løpende arbeidsavtale med plikt/rett til å arbeide. Gjør dette selv om de skal jobbe for deg igjen ved en senere anledning. Hvis det ikke er avtalt arbeid de neste 30 dagene, bør du sette sluttdato.

Unntak:
Er perioden mellom arbeidsperiodene så kort at arbeidstaker har hatt arbeid i hver av de siste månedene behøver du ikke oppgi sluttdato.

Når du har satt sluttdato, har du ikke lenger plikt til å sende a-melding hvis du ikke har andre ansatte eller utbetalinger. Opprett et nytt arbeidsforhold med ny startdato og ny arbeidsforholdsID for arbeidstakeren ved neste arbeidsperiode. Hvert arbeidsforhold skal holdes adskilt med en unik arbeidsforholdsID.

Eide Marianne
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Eide Marianne

Jeg har også oppfattet at man bare skal betale for det antall ansatte som har vært med i lønnskjøringen den aktuelle måned.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"