Mine områder
Hjelp
Eide Marianne
ACTIVE CONTRIBUTOR *

Retroaktive transaksjoner

av Eide Marianne

Jeg har nå kjørt min andre lønnskjøring i Payroll, og alt virker OK helt til jeg ser på rapporten retroaktive transaksjoner.  Her ligger det småbeløp på nesten alle ansatte på lønnsart 991030 sykdom.  Jeg har ikke benyttet denne lønnsarten.  Noen som har tips til hva som kan ha gått galt her, og hva jeg nå må gjøre?  A-melding er sendt og alt OK.

EideMarianne_1-1643977486327.png

 

 

5 SVAR 5
Godkjent løsning
Ronny Årdal
PARTNER

av Ronny Årdal

Hei,

 

Bruker du Calender? Fraværskodane "Syk" og "Syk Koronarelatert" er i standardoppsett satt opp til å generere lønnsart 991030 Sykdom. Tipper det er dager registert i januar etter at du var ferdig med januarlønn (og at beløp blir missvisande her, det er antall dager). Ta evt ut Transaksjoner detaljert for januar og februar med utval på 991030 for å sjå detaljert oversikt over kor tid den er brukt/generert. 

Eide Marianne
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Eide Marianne

Takk for svar!  Ja, jeg ser nå at dette er sum av alle egenmeldingsdager jeg har lagt inn for 2021, samt egenmeldingsdager i januar 2022, dvs. at det er 4 dager i januar som ikke er med i summen.  Skjønner ikke hvorfor disse ikke er med.  Jeg legger fravær i kalender, de ansatte registrerer ikke noe selv.  Vi har eget stemplingssystem i vårt ERP system, da vi er en produksjonsbedrift og må ha det slik.  Vi har altså ingen integrasjon mot bedriftens øvrige ER system, og de ansatte registrere ikke noe selv i Payroll.  Vet du også om jeg kan slå av den koblingen mot lønnsart, og få slettet disse retroverdiene?

Eide Marianne
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Eide Marianne

Vi skal helle ikke ha overføring av fravær til lønn.

Ronny Årdal
PARTNER

av Ronny Årdal

Treng du korrigere? Det er jo berre antall dager den teller.
"Syk" og "Syk koronarelatert" generer ikkje transaksjoner for den ansatte ref. dette brukertipset:
https://community.visma.com/t5/Brukertips-i-Visma-net-Payroll/Fravaersregistreringer-i-Calendar-som-...


Den rapporterer heller ikkje noko i a-meldinga.

Eide Marianne
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Eide Marianne

Takk for svar.  OK, men det hadde vært greit om det ikke stod noe på retroaktive transaksjoner, og at fravær heller ikke ville komme her i fremtiden.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"