Mine områder
Hjelp
Kjartan ELB
CONTRIBUTOR *

Retroaktive verdier fra tidligere avsluttet år.

av Kjartan ELB

Payroll:  2021 er avsluttet. Når kjører vi lønn for februar 2022, og det dukker opp retroaktive verdier på fast lønn med påfølgende beregninger av feriepenger og arbeidsgiveravgift.  Datoer på retroverdiene stammer fra forskjellige måneder, fra og med januar 2021. Alle disse retroverdiene reduserer fast lønn, aga og feriepenger.  De retroaktive verdiene er feil, lønnskjøringene for de angjeldene periodene er riktig for de det gjelder. 

Ansattverdier er ikke endret. Lønnsarten Fastlønn er heller ikke endret. Retroverdiene burde vel kommet frem for lenge siden, og ikke i februar i påfølgende år?

Noen av de det gjelder er innaktive siden de sluttet i 2021, og vi får dermed negativ lønn for dem. 

De det gjelder har enten sluttet i løpet av 2021, eller har begynt i løpet av fjoråret. Men det gjelder ikke alle som har sluttet eller begynt i 2021.

 

Dette ser jo ikke bra ut på lønnsslippene.

Har noe opplevde noe lignende? Noen som ser en løsning?

5 SVAR 5
Helga-Lise
CHAMPION *

av Helga-Lise

I fjor var support inkludert i Visma-lisensen på Payroll her, og jeg fikk god hjelp til å finne ut av avvikene mellom terminene (og det var ikke helt enkelt..). Det føles så meningsløst å betale dyr timepris til partner for å få hjelp til dette. Det hadde vært veldig fint om Visma satte opp et (grundig) felles webinar/kurs om tema og avstemminger, så kanskje vi hadde blitt mer positive til retroaktivitet.

Kjartan ELB
CONTRIBUTOR *

av Kjartan ELB

Feilen er funnet med hjelp fra Abacus og Visma. Og det er jeg som er synderen. Jeg hadde vært innom selskapsopplysninger: Endret beregningsmetode fra "Arbeidsdager" til "Kalenderdager. Nå er alle retroverdiene rettet opp i en jafs. Da gjenstår det å legge meg flat.

I ettertid er det forståelig at systemet lager slike retroverdier, siden jeg lot endringen gjelde fra installasjonstidspunktet i fjor. 

Moralen er å tenke litt annerledes og så ha tunga svært bein i munnen når konteringsopplysninger osv endres.. Med litt treninger her, så kan denne funksjonen være ganske så nyttig.  Hvis en endring skal ha tilbakevirkende kraft, lager systemet korreksjoner automatisk. Men skal endringen gjelde fra dags dato, så må vi være tydelig på å gi beskjed om det. Datamaskinen gjør som den får beskjed om. Altså litt trening inkl. noen feilskjær, så blir det bra etter hvert.

Men et fromt ønske til utviklers fremtidsplaner?  Det hadde vært fint med en slags testrutine tilknyttet lagring av endringer: Gir det retrokonsekvens?, ja eller nei?  --- Det aner meg at en slik programsnutt er omfattende å få til. ?

 

Gøran Habberstad
CHAMPION *

av Gøran Habberstad

Vi har brukt Payroll siden 2018, og det krever litt tid før man venner seg til logikken systemet er bygd opp rundt er min erfaring. Etter litt tid har jeg lært meg å like automatikken, men man må tenke litt annerledes enn med de tradisjonelle systemene hvor vi kunne justere litt lettere selv. 🙂

Anne Hildonen
CONTRIBUTOR **

av Anne Hildonen

Uff - er så smått startet med Payroll, og er virkelig sjokkert over hvor mye brukerne sliter med programmet. Kan se ut som Visma har satt nye brukere til å teste ut et nytt lønnsystem som ikke fungerer, og  som utvikles underveis etter som probelmstillingene kommer :0)

Anne Liv Skjeggedal
CHAMPION **

av Anne Liv Skjeggedal

Har dessverre ingen løsning, men selv holder jeg på å bli tullete av disse retroverdiene som dukker opp hver lønnsskjøring.

Ønsker å få tilbake Huldt & Lillevik.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"