Mine områder
Hjelp
AnjaIsaksen
CONTRIBUTOR *

Skattefri gave - naturalytelser - elektronisk kommunikasjon

av AnjaIsaksen

Hei, 

Har lest regelverket for å kunne gi elektronisk kommunikasjon som skattefri gave til ansatte, men forstår ikke hvordan dette skal beregnes når vi både dekker telefonabonnement (betales av bedriften) og inntil kr 500 pr mnd for dekning av internett hjemme (mot kvittering). Videre er det ikke alle ansatte som benytter seg av dette, og noen mottar kun en av delene (etter eget ønske). 

 

Kan vi bare slette 23000 - Elektronisk kommunikasjon naturalytelse? 

Vi bruker i dag ikke 23100 - Elektronisk kommunikasjon - utgiftsgodtgjørelse, men det burde vi kanskje gjøre? 

 

Ps. Vi bruker ikke Visma Expense, refusjon av kostnader til internett utbetales via annet system.

4 SVAR 4
ligj
CONTRIBUTOR *

av ligj

Vi ønsker å bruke gavebeløpet til skattepliktige personalforsikringer - endret derfor verdi fra 1.12.22 Ser at dette gi retroaktive verdier og mitt spm.er ;  Hvordan fjerner jeg dette ?  

 

Eide Marianne
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Eide Marianne

Et litt på siden spørsmål;  Når vi ønsker å gi EK-tjeneste eller forsikring som en gave (del av de 5000 som er skattefritt) skal dette da føres på konto for gaver, eller kan vi fortsatt føre det som forsikring / EK i regnskapet.  

Godkjent løsning
Ivar Grøndahl1
VISMA

av Ivar Grøndahl1

Det som gis som skattefri gave er den skattemessige verdien av ek-tjeneste. De som benytter kun arbeidsgivers abonnement, har en skattepliktig fordel på kr 4 392. Dette vil da være gave-verdien som benyttes av de 5 000 som kan gis som skattefri gave.

Ansatte som har både arbeidsgivers abonnement og får refundert etter bilag, har også maks kr 4 392 som skattepliktig fordel. Ved å gi dette som gave, vil både arbeidsgivers abonnement og refusjon etter bilag være skattefri gave.

mvh

ivar

juridisk avd

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"