Mine områder
Hjelp
Rebelska
CONTRIBUTOR **

Skattekort - endringer ikke importert til januarlønn - hva skjer på februarlønn?

av Rebelska (Oppdatert ‎24-01-2023 15:11 av Rebelska )

Etter at H&L ble nedlagt måtte vi desverre ta i  bruk Payroll fra 2023.  Har aldri hatt en lønnskjøring hvor så mye har  gått galt som på januarlønn..  
Skattekort for 2023 ble importert i desember da vi satt opp systemet - men dessverre ble   skattkortene som er endret etterpå ikke importert til januarlønn. På tross av at det står  10.01.23 på dato skattekort sist er endret  i Employees.

Konsulenten vår mener dette ikke er noe problem fordi det regnes retroverdi på februarlønn. - og da vil for mye/for lite skatt trukket i januar automatisk bli korrigert på februarlønn. 

Kan dette stemme  - og er det iht lovverket? 

Feilutbetalt lønn kan vel ikke trekkes uten skriftlig avtale?  Selv om det gjelder skattetrekk?

 

 

 

7 SVAR 7
Rebelska
CONTRIBUTOR **

av Rebelska

Fått  kontrasvar fra konsulenten, heldigvis:

Det er ikke retroaktiv beregning på skattekort likevel!

Da kan man få tilbake nattesøvnen.. :0) 
Det sås tvil om ansatte har endret skattekort før 10. januar, men det er vel ikke verdt å bruke energi på å ta  den kampen..?

Løser det ved å sende en mail til alle ansatte, så kan de enten be skatteetaten om nytt skattekort før februarlønn, eller et ekstra skattetrekk. 

Tar noen stikkprøver på at skattekortene virkelig er oppdatert i Payroll før lønnskjøringa avsluttes. 

June K. Akselsen1
CONTRIBUTOR ***

av June K. Akselsen1

Tullete svar, hva med de som da ikke skal ha lønn i februar, eller er sluttet. Retroaktive beregninger skaper stort sett bare plunder og heft og nye a-meldinger. Prøv også å forklare en arbeider at "systemet" har beregnet feil lønn til deg - lønnsutbetaling skal man ikke "tulle med". 

Rebelska
CONTRIBUTOR **

av Rebelska

Hei, 

Det ble startet en ekstrakjøring 20.januar - og der står det at det ikke er noen endringer på skattekort - og at de er oppdatert 10.januar, mens 20.desember er korrekt dato for siste  henting av skattekort.  Hvor Payroll henter informasjon er ikke godt å si.. . 

Stressfaktoren nå er hvis skattekortet leses som  "retro" - og påvirker februarlønn...

Rebelska_1-1674640325265.png

 

 

AnnTh
CONTRIBUTOR ***

av AnnTh

Prøv å bruke gamle grensesnitt. Det nye fungerer ikke som det skal. Mange bruker det gamle, selv om Visma anbefaler på sterkeste å bruke det nye. Du kan lese her hva andre mener https://community.visma.com/t5/Diskusjon-i-Visma-net-Payroll/Nye-PayRoll-tja/m-p/554222/emcs_t/S2h8Z... 

Rebelska
CONTRIBUTOR **

av Rebelska

Har lest til øyet ble stort og vått, og er mer enn litt forundret over hvor halvferdig Payroll framstår.

VI har hatt konsulent på første lønnskjøringa - han benyttet/anbefalte ny versjon der det var mulig. Konsulentene er fortsatt involvert - så regner med at korrekte skattekort til slutt kommer på plass. 


Men jeg må være 100% sikker på at februarlønn ikke benytter "retro" på beregning av skatt når de "nye"  skattekortene er importert.

 

ADI7
CONTRIBUTOR ***

av ADI7

Vi har fått beskjed fra vår konsulent å bruke det gamle, da det nye er uferdig. Er så enig med deg!

AnnTh
CONTRIBUTOR ***

av AnnTh

Hei,

 

Høres litt merkelig ut. Visma.net Payroll er faktisk best på oppdatering av skattekort. Men man må passe på manuelle endringer man gjør under Skatt og Trekk på ansattes kort i Employee. Jeg synes at din konsulent burde undersøke problemet nærmere.

 

Og, ja, viktig å passe på unngå retroaktive transaksjoner på skattetrekk. Jeg mener at et slikt oppsett er i strid med eksisterende lovgivning.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"