Mine områder
Hjelp

Sluttet ansatt har fått utbetalt feriepenger utenom lønnskjøring - registrere i Payroll

av Liv-Hege Roberg-Ringheim1

Hei.

En ansatt som sluttet ifjor skulle hatt utbetalt feriepenger i januarkjøringa 31/1. Dette ble uteglemt, og jeg har nå idag betalt ut dette "manuelt" for å få ordnet det raskest mulig.

 

Jeg legger inn feriepengene i lønnskjøringen for februar og legger også inn at det er utbetalt (dvs. tilsvarende i trekk). Payroll vil imidlertid ikke "reagere" på den trekktransaksjonen jeg har lagt inn. Jeg la det først inn i Employee, men fikk ingen oppdatering i Payroll etter å ha ventet en stund. Da slettet jeg denne i Employee og la den inn i Payroll i stedet. Jeg får ingen feilmeldinger, men den blir ikke registrert. Så i Payroll ligger det da feriepenger til utbetaling på neste lønnskjøring. Er det ikke mulig å registrere andre lønnsarter enn utbetaling av feriepenger på inaktive ansatte? Eller er det noe annet jeg overser?

3 SVAR 3
AnnTh
CONTRIBUTOR ***

av AnnTh

Ja, helt korrekt: ta feriepenger fra lønnssystem, minus det som ble utbetalt som forskudd. Pass på at forskudd kommer med korrekt fortegn.

Godkjent løsning
Stefanie Samuelsen
CONTRIBUTOR **

av Stefanie Samuelsen

Hei

 

Jeg ville ha ført selve utbetaling som utbetalt forskudd på lønn i regnskapet. Så legger du inn to transaksjoner på neste lønnskjøring, utbetalt forskudd og utbetaling av feriepenger.  

Hei og takk for tips.

Det var faktisk det jeg prøvde på, men jeg brukte en lønnsart for diverse trekk og ikke lønnsart for forskudd.

Jeg slettet trekklønnsarten fra Employee og la det inn på forskuddslønnsarten istedet. 

Da ordnet det seg. 

 

Takk for tipset!

 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"