Mine områder
Hjelp
Anne Seljord
CONTRIBUTOR ***

Efaktura via Autoinvoice direkte nettbank til privatpersoner

av Anne Seljord

Vi tester ut efaktura B2C til privatpersoners nettbank. Når vi da sender faktura første gangen får mottaker får en mail hvor de får forespørsel om de vil motta efaktura. Når de akespeterer det skulle en tro at denne utsendte fakturaen vil komme i nettbanken som en efaktura. Men i nettbanken står det "venter" på statusen i flere dager. Iflg. DNB vil det opptil uker å få godkjent en efakturaavtale!
Som følge av dette så vil jo mottakeren i tillegg få denne fakturaen på mail fra Autoinvoice fordi avtalen ikke er i boks etter 3 dager. Dette syns jeg må bli veldig forvirrende for mottaker. Først få en mail om forespørsel om de vil inngå efakturaavtale, godkjenne denne og regner med at denne kommer som efaktura i nettbanken, og så deretter få den på mail (fordi avtalen ikke er i boks ennå hos Nets) hvor betalingen må legges inn manuelt.

Er det slik det skal fungere?

Bør ikke det da sendes ut en forespørsel om kunden vil ha det som efaktura i god til før det skal faktureres?

 

7 SVAR 7
Anne Seljord
CONTRIBUTOR ***

av Anne Seljord

Det var da enda godt. Da går vi på med friskt mot igjen. Jeg hadde egentlig gitt opp dette nå, men gikk inn på nettbanken min og fikk til min store overraskelse se at avtalen nå var aktiv. Skal da prøve en ny testfaktura. Men dette tok jo mye lenger tid enn 3 dager. Nå vet jeg ikke akkurat hvilken dag dette ble i orden men det har ihvertfall tatt en uke. Dette er DNB. Er det bare jeg som har opplevd dette? Kan dette variere med forskejllige banker?

av Svein Holanger

Nei, nå misforstår du. Ved å inngå avtale i AutoInvoice koster det kr 0,- å inngå avtale. Det er riktig at hvis du inngår avtale direkte med NETS, så koster dette penger, pluss at du må kjøre en obligatorisk test mot dem. Ved å inngå avtale via AutoInvoice, så ungår du alt dette. Dermed kan alle dine klienter son trenger dette, sette i gang når som helst. De betaler bare kr 3,- per faktura som går rett i nettbanken eller kr 10,- for de som da blir sendt per brev. Ingen oppstartskostnad.

Les mer her.

Anne Seljord
CONTRIBUTOR ***

av Anne Seljord

Jeg tror jeg har funnet ut hva som er feil. Jeg var ikke klar over at det måtte inngåes en efakturaavtale mellom utsteder og banken. I det tilfelle her DNB.  Denne avtalen koster den nette sum av 8000,- så da faller nok mange av kundene våres bort desverre.

av Rein Baardsen

Dersom aktivering skjer fra den e-posten som sendes ut fra Visma.net AutoInvoice (evt. SMS dersom telefonnummer ligger inne på kunden) skjer aktiveringen direkte mot Nets og i tilnærmet real-time. Dette skjer helt uavhengig av bankene. Så dersom aktiveringen har skjedd via denne e-posten er det rart at man får en "venter" status i DnB. Dersom avtalen derimot er aktivert i Nettbanken når fakturaen betales kan det fungere litt ulikt i de ulike bankene. Foreslår at dere tar kontakt med support, så kan de sjekke det konkrete tilfellet nærmere.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei,

Vil bare informere om at det til meg gikk veldig fort når jeg testet med en faktura til min private adresse. Gikk vel ikke mer enn ca 1 time fra avtalen var opprettet til e-faktura var tilgjengelig. Jeg har Sparebank 1 SMN.

Anne Seljord
CONTRIBUTOR ***

av Anne Seljord

Jeg har igjen kontaktet DNB og de bekrefter at det kan opp til en uke å gå godkjent efakturaavtalen.

av Svein Holanger

Hei

Nei, det er ikke slik det fungerer. Når kunden har sagt ja til å motta den som eFaktura, vil ikke AutoInvoice sende den per e-post. Da vil den gå som eFaktura til nettbanken. Vet ikke hva DNB har svart på, men dette tar ikke flere uker. eFakturaen skal komme inn i løpet av et døgn. Hvis den ikke kommer fram, så kontakt support, så kan de se på hva som evt. er galt.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"