Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Hvordan føre valutadifferansen for ubetalte leverandørfakturaer ved årsskifte?

av Anonymous

 

Jeg har leverandørfakturaer som var ubetalte 31.12.17, disse var i euro, GBP og SEK. Jeg har funnet vekslingskursen for 31.12.17 og regnet ut differansen for valutagevinst/tap, men jeg forstår ikke hvordan jeg skal føre dette mot 8060/8160 (slik det står i "veiledningen" til årsavslutningen i visma). Jeg tenker kanskje jeg skal kreditere konto 2400 og debetere konto 8060/8160?

 

Disse leverandørfakturaen er betalt i ettertid og det gjør det vanskeligere. Jeg har angret matching slik at betalingen ikke er linket til leverandørfakturaen, den vises som en "ubetalt leverandørfaktura" på siden for leverandørfakturaer. Likevel er det ikke mulig å føre et manuelt bilag hvor jeg velger konto 2400 og prøver å skrive inn fakturanummeret til bilaget jeg skal bokføre valutagevinst/tap mot. 

 

Kan noen hjelpe med hvordan jeg skal gå fram?

2 SVAR 2

av Rasmus Nordström-Lammers

Hei!

Dette gjører du ved å opprette en ny betaling med korrekt valutakurs (kryssats) som du knytter mot fakturaen. Systemet vil da automatisk beregne eventuel valutagevinst/-tap. Standard er da at det føres mot et av de kontoene i 8000-serien som du nevner.

Se gjerne denne fremgangsmåten:

https://community.visma.com/t5/Brukertips-i-Visma-net-ERP/Manuell-foring-av-betaling-med-valuta/ta-p...

Dersom du trenger videre hjelp med dette, er du velkommen å kontakte oss på netsupport@visma.no eller ringe oss på 21 49 00 00.

Ha en fortsatt fin dag!

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Takk for svar 🙂

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"