Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Maler for mottak av EHF-faktura

av Anonymous

Jeg har en leverandør som hardnakket påstår at de legger fakturainfo i et eget mottakerfelt, og at jeg må endre EHF-malen min for å se dette feltet.

 

Noen som vet hvordan man kan bytte/endre maler for visning av innkomende fakturaer?

 

9 SVAR 9

av Svein Holanger

Hei

Vanskelig å svare på dette uten mer informasjon. Hvilket felt hevder de at det skal ligge i? Hva bruker dere til å motta fakturaene? Visma Document Center? 

Her kan evt. support hjelpe dere videre, hvis dere oppgir fakturanummer og hvem fakturaen kommer fra.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Svadasvar. Spørsmålet er enkelt og greit om jeg kan skru på visningsmaler ved mottak av EHF via autoinvoice og dokumentsenter. Evt gjøre noen valg i det hele tatt.

Godkjent løsning
Svein Holanger
VISMA

av Svein Holanger

Dette kan du velge i dag: Hvilket format du ønsker å motta de elektroniske fakturaene i. Her kan du velge Visma XML eller f. eks EHF / Peppol Bis. Dette avgjør visningen av fakturaen hvis du velger å se fakturaen i XML-format. Da vil den vise standard Visma-visning ved Visma XML og standard EHF-visning ved EHF.

 

Men disse valgene endrer ikke på hvilken PDF som Document Center viser. Det vil alltid være vedlagte PDF, hvis det finnes en. Hvis ikke vil den vise standard AutoInvoice-visning først, deretter evt. standard EHF-visning hvis fakturaen kommer via PEPPOL. Det er dette siste vi ser på muligheten for å at dere kan velge selv, men dette er ikke funksjonalitet som kommer i versjon 13 (mai 2018), men som vi vil vurdere til versjon 13.10 (desember 2018). Håper dette var klarere. 🙂

May Britt Øybost
CONTRIBUTOR ***

av May Britt Øybost

Hei

Vi har nok samme utfordringer hos oss.

Spesielt felt med varerabatt - denne viser i kroner istedet for %.

Vi bruker Visma Dokumentsenter.

Dersom leverandørene ikke leverer med PDF visning av faktura blir faktura visning på tre sider istedet for en side.

Klart et forbedringspotensiale her.

Også dette med fargevisning. Hva skal vi med faktura og dokumentasjon dersom vi ikke kan få vedleggene (bilder) i farger.

 

av Svein Holanger

Hei. Fine fakturaer i farger og flott design er nok på vei ut. Faktisk anbefaler DIFI (som har bestemt at det offentlige Norge skal bruke PEPPOL og EHF) at man ikke sender med faktura som PDF sammen med EHF-filen. Uansett er det EHF-filen som er den juridiske fakturaen. Likevel har vi i Visma i de fleste av våre systemer, valgt å sende med PDF'en, fordi mange ønsker å "se" hva mottaker skal se, og har vanskelig for å få plassert viktig informasjon i EHF-filen på riktig sted.

 

Hvis leverandøren ikke sender med en PDF, så vil Visma AutoInvoice sende med en 1-siders visning av EHF-filen. I tillegg vises DIFIs standard visningsmal for EHF-filer. Denne standard-visningen viser all informasjon i EHF-filen organisert på en god måte (selv om den design-messig ikke er spesiell vakker). Det er dette du da ser i Visma Document Center og det er derfor du får tre sider. Den første siden er laget av AutoInvoice og de to neste av DIFIs visningsmal.

 

Vi ser på mulighetene for å lage dette mer valgfritt, slik at du f. eks kan velg å bare se DIFIs visningsmal for eksempel.

 

Når det gjelder feltet med varerabatt, så kontakt support for hjelp. Her må de nok ha noe mer spesifikk informasjon.

May Britt Øybost
CONTRIBUTOR ***

av May Britt Øybost

Da venter vi i "spenning" på farger.

Tar den andre saken med support.

av Svein Holanger
Jeg prøvde å si at det ikke ligger noen planer for farger i VDC, og at det nok fremover blir mer elektroniske fakturaer og mindre PDF-visninger.
May Britt Øybost
CONTRIBUTOR ***

av May Britt Øybost

Leste vel ikke godt nok.

Idag går vi for at alt skal sendes elektronisk. Vi dokumenterer ofte med bilder som vedlegg til faktura. Dersom disse bare kan vises i sort/hvitt kan ikke disse sendes med faktura som vedlegg.

Da gjør vi det litt tungvint, må sendes i to omganger, først faktura og deretter vedlegg i mail.

Da kan vi gå tilbake til å sende alt pr. mail, da blir det en operasjon ikke to....

 

av Svein Holanger

Forstår argumentet om at vedlegg og andre dokumenter kunne vært i farger i Visma Document Center. Document Center ble laget for å tokle PDF-er og derfor er alle dokumenter konvertert til sort/hvitt TIFF-filer. Å lagre og vise andre typer dokumenter vil være ny funksjonalitet i Document Center som vil kreve større endringer av programmet.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"