Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Behøver hjelp - Oppsett avgiftskoder mht. 2017 regler og SAF-T

av Anonymous

Hei,

Jeg må ha en evaluering av oppsettet i Mamut Office Professional mht.  mva-koder, SAF-T koder på våre UTGÅENDE FAKTURAER. 

Vår virksomhet selger UNDERVISNINGSTJENESTER som primærnæring. Til nå har all omsetning vært fritatt mva og vi har ikke vært mva-registrert.

Nå i løpet av kort tid vil vi derimot få inn en del bi-inntekter som vil være mva-pliktige  (overstiger 50 000)  ... og dermed vil vi etterhvert bli mva-registrert og vil komme til å måtte sende inn Mva avgiftsoppgave.

a) Jeg er nå usikker på om oppsettet for AVGIFTSFRI omsetning er korrekt (se det vedlagte bildet). Tenker spesielt med tanke på at vi etterhvert skal innsende mva-oppgaver. Er det riktig oppsett slik bildet viser, eller må noe korrigeres.

b) Har ennå ikke fått på plass oppsettet for de kommende mva-pliktige inntektene (vil bare bli 1 type av dette). Noe spesielt å tenke på i denne anledning?  Kan man fakturere 1. faktura  (den første) uten mva-utregning? (den må være uten mva i følge lovreglene inntil vi er mva-registrert) ...

c) er det mulig å lage en ren MVA-faktura siden  (etter MVA-registrering)?

Takker for all hjelp

2 SVAR 2
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Okay ... tusen takk 🙂

 

Godkjent løsning
Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei

Skjermbilde du la ved viser avgiftsokode 0. Den er som standard ingen i øverste felt og 0 som SAF-T standardkode.  Dette er originalt oppsett slik det leveres ved opprettelse av en firmadatabase i Mamut.  Skjermbilde ditt viser at dere har endret på enkelte innstillinger. Disse er ikke av vesentlitg betydning for mva meldingen, så de skal ikke ha noe nevneverdig å si.   MVA meldingen henter beløpene sine basert på konto. Innstillingene du henviser til anbefales likevell ikke å endres pr nå.  Det blir riktig med de slik de var originalt.

Ditt andre spørsmål er nok noe du bør rette til Skatteetaten, da de kan best hva og hvilke regler du må passe på i den fasen du er i.

Du kan i Mamut lage en faktura som kun består av mva.  Det går i hovedsak ut på at man oppretter et produkt som er MVA, og knytter det direkte til mva kontoene fremfor salgskontoene. 

Spør om noe er uklart eller om jeg kan ha misforstått.

mvh,
Morten H
Visma Mamut Support