Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Endring av stillingsforhold - sletting av fravær

av Anonymous

Hvorfor må det være så tungvindt å endre arbeidsforhold på en ansatt?  Jeg har ansatte på 8 arbeidssteder og må passe på å bytte arbeidsforhold hver gang noen bytter arbeidssted for at a-meldingene skal bli korrekte.  I tillegg til å måtte overstyre begynt dato må vi også legge inn fravær på nytt! Jeg har lagt inn fedrekvote på en ansatt ut året, og nå må jeg altså legge alt inn på nytt fordi han skal jobbe på en annen avdeling. Neste måned har jeg 7 ansatte som skal bytte avdeling og ha nytt arbeidsforhold. Dette er rett og slett for dårlig funksjonalitet.

3 SVAR 3
Hanna Eid
VISMA

av Hanna Eid

Hei Anne Kristin! 

Når en person skal bytte arbeidssted er dette å anse som et nytt arbeidsforhold hos arbeidstakerregisteret, med en ny arbeidsforholdsID.

Det vil si at for hver gang en person skal bytte arbeidssted, så skal det gamle arbeidsforholdet avsluttes med en sluttdato, og det skal registreres et nytt arbeidsforhold med ny begynt dato. Dette er for at personen skal bli riktig innrapportert i a-meldingen.

I tillegg skal fraværet kobles mot riktig arbeidsforhold i a-meldingen. Og det derfor veldig viktig at også fraværet avsluttes når et arbeidsforhold avsluttes. Hvis ikke vil du få feil i a-meldingen.

Når personen da bytter arbeidssted vil det si at også fraværet skal avsluttes og du må inn med et nytt fravær som skal kobles mot det nye arbeidsforholdet.

Siden systemet ikke har noen mulighet for å se at personen bare bytter arbeidssted, og ikke slutter helt så vil vi ikke kunne skape noen automatikk  i å opprette nytt fravær på det nye arbeidsforholdet.

 

Ha en fin dag! 

 

Mvh

Hanna

Visma/Huldt & Lillevik

Rebekka Bjånesøy
CHAMPION *

av Rebekka Bjånesøy

Kunne ikke systemet spurt om personen slutter eller om det registrerte fraværet skal opprettes på neste arbeidsforhold?

 

TorunnS
CHAMPION ***

av TorunnS

Ser ut til at vi trenger en bestilling på at systemet må "flytte med" fravær til det nye arbeidsforholdet.   Vi ble forespeilet at vi skulle spare tid når vi innberetter alt etter hvert på amelding i stedet for slik vi gjorde før.  Synes vi bruker mye mer tid på alt som har med lønn å gjøre nå... sukk            Vi får  vel bare stå på.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"