avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Highlighted
CONTRIBUTOR *

Helt ny i dette..

Hei, jeg her helt ny med eAccounting og har nå startet opp mitt første selskap. J

eg har innbetalt 30.000 i aksjekapital og har mottatt faktura fra brønnøysund.

Har også mottatt faktura for eAccouting og må få betalt denne..

Jeg har også etablert bedriftskonto i DNB og tenker å betale gjennom disse.

Trenger noen tips til hvordan jeg kommer igang med grunnoppsett slik at jeg ikke roter det til i starten her nå :-)

Har allerede logget på og sett meg litt rundt.

1) Hvordan registrere aksjekapitalen..

2) Hvordan registrere etableringsgebyret korrekt i systemet..

3) registrere en faktura, f.eks den som komm fra dere på systemet

4) hvordan utføre betaling. Direkte med systemet?

Finnes det noen guide for slike som meg, helst med skjermbilder? Har sett på noen av guidene, men synest de ikke er detaljerte nok. Tenker det er mange som sliter med det samme? 

5 SVAR
CONTRIBUTOR ***

Sv: Helt ny i dette..

Åpningsbalansen din som du fører inn før du starter ser noe som dette ut

1920  Bank 30 000

2000 AS Kapital 30000

2030 Annen innskudd AS kapital Ex. 10 000 (stiftelsesomkostningene)

2990 Annen kortsiktig gjeld -10 000

Faktura fra Brreg - føres D 2990 og K 2400 Lev. gjeld Brreg.

Faktura fra Revisor eller lignende D 2990 K 2400 LEv gjeld

Betaling  D 2400 lev. gjeld  K 1920 Bank

Dette skyldes at stiftelsesomkostningene ikke skal inn i regnskapet som kostnad, skattefradraget får du ved å fylle inn stiftelsesomkostningene på side 4 i næringsoppgaven når den tid kommer.

Bare spør dersom du trenger mer utfyllende svar. 

CONTRIBUTOR *

Takker!

Forstår teorien nå, så da er det å utføre.

Har gått inn på "Kasse og bank" og registrert aksekapitalen inn med 1920 D og 2000 K.

Så er jeg usikker på neste steg. Tenker at jeg registrerer faktura fra Brønnøysund inn via "Innkjøp->Leverandørfakturaer" med D 2990 og K 2400. Det går nok fint, men så er jeg usikker på den siste registreringen, Betaling  D 2400 lev. gjeld  K 1920 Bank. Hvordan føre denne da? 

CONTRIBUTOR ***

Du legger inn bankhendelse under kasse/bank og så kobler du den mot fakturaen.  Hvis dato og beløp stemmer vil eAccounting foreslå koblingen også slik at du bare trenger trykke på bokfør. 

CONTRIBUTOR *

OK, takk Arne! 

Jeg forsøkte tror jeg gjorde som du sa og har ført nå.

FIkk ikke opp noen automatisk match, men klarte å velge riktig.

Stusser over at jeg måtte føre bilag på utbetaling til bank. Har jo ikke gjort det ennå. 

Er det også slik at jeg kan legge faktura til betaling i nettbanken rett fra eAccounting. Om så, fint med en link til hvordan jeg setter opp og utfører dette.

hilsen

Espen

CONTRIBUTOR ***

1. Ja, hvis du har bankintegreringkan du legge faktura til betaling. Da vil også betalingen bli bokført "automatisk" når betalingen finner sted.

2. Hvis faktura ikke er betalt, skal den selvfølgelig heller ikke bokføres ut av bank. Da står den som leverandørgjeld frem til den er betalt.

Les gjennom hjelpen i eAccounting - oppe til høyre, da får du svar på mange spørsmål.   

Support
Påloggede brukere (486)