Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Nå er jeg i villrede mht. Mamut Lønn og Innskuddspensjon

av Anonymous

Heisan,

Jeg er fremdeles nokså grønn på Lønnssystem og riktig bruk/oppsett. Jeg tok over lønnskjøringen for litt over et par måneder siden, og fikk aldri møtt min forgjenger (sluttet en måned før jeg tok over). Dermed dukker det stadig opp ting fra fjoråret jeg ikke vet hva/hvorfor ting ble gjort som det ble gjort.

Nå strever jeg med å finne ut av hva som er RIKTIG HÅNDTERING av Innskuddspensjon for oss ansatte, og hvordan dette helt konkret (forklar meg med teskje) skal gjøres i Mamut Lønn. 


Min forgjenger har gjort tingene på denne måten i 2016:
Når det har kommet fakturaer fra Storebrand, har hele fakturasummen blitt postert i lønnsregistreringsbildet i sin helhet på daglig leder - på lønnsart "615 Tjenestepensjon, firmaets andel". Dette har da gitt aga-beregning,  samt automatisk postering på regnskapskontoene "5420-Innberetningspliktig pensjon" og "2650-Pensjonstrekk"

De 2 siste fakturaer fra november (betalt i desember 2016) ble IKKE manuelt postert i lønnssystemet - noe som var min skyld da jeg ennå ikke kjente til systemet og ordningen.  LIKEVEL har Mamut Lønn SELV BEREGNET 2% innskuddspensjon  og postert til regnskapet i både november og desember. Beløpene stemmer riktignok ikke med fakturaene fra november/desember ... så jeg har i realiteten en totaldifferanse på kr 2 273,- i pensjonsbeløp for kalenderåret 2016 mht. innrapportert på A-meldinger (fra Mamut) og bokførte betalte fakturaer i 2016.

TO SPØRSMÅL STÅR JEG IGJEN MED NÅ:

1) Hva er riktig måte å håndtere innskuddspensjon i Mamut lønn? Skal jeg registrere beløpet fra fakturaene - og i så fall, da bør det vel fordeles på hver enkelt ansatt i henhold til spesifikasjonen på faktura?

2) Med tanke på differansen innrapportert på A-meldinger, og hva jeg finner av konkrete fakturaer betalt i 2016 ... hva må jeg gjøre med dette ... og konkret hvordan gjør jeg det?

Takker så veldig mye for gode råd... sitter i beita på disse tingene og ingen andre her kan svare på slike ting. 

4 SVAR 4
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Ok, skjønner... tusen takk for hjelpen 🙂 

Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei

1, Det er ingen fasit her da den enkelte bedrift må velge hva som passer dem best. Viktigste er at regnskapet blir riktig. Om det skjer pga den ene eller den andre måten er da ikke like viktig.

Men det vanligste jeg har hørt omer at man får faktura som bokføres og at kostnaden mm tas da. Og ikke ved lønnskjøring.  Men om dere vil, kan det snus på hodet.  Deres regnskapsfører eller en autorisert regnskapsfører bør kunne gi dere mer håndfast råd om akkurat det.

Ja, du får advarsel.  Det er kun det.  Vet du hva du gjør(ref avsnitt over), så er det helt greit.  

2. Hvilket beløp du skal bruke kan vi ikke vite for dere. Det må vi overlate til dere å vite/finne ut av.
Men beløpet du taster, er det som det blir beregnet AGA av etter gjelende AGA sats i sonen bedriften deres holder til.
Du kan fint kjøre lønnsarten med ønsket beløp på daglig leder eller lønnsansvarlig. Det vises på lønnsslippen, men så fremt man ikke har endret ytterligere på lønnsarten (slik som å huke av for utbetalt lønn på lønnsarten), så påvirker det ingenting for den aktuelle ansatte.

 3. I standardlønn vinduet, kan du i nedre del fjerne hukningen for  "skal være med". Da er den ikke med i standardlønnen når du kopierer.
Ellers kan du fjerne innstillingen på ansatte under personalregister - lønn - lønn. 

 

mvh,
Morten H
Visma Mamut Support 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei igjen, 

Takk for nyttig og god informasjon. Jeg leste informasjonen som du la en link til - men har ennå et par uklare momenter.

 

1) Du nevner at lønnsart 615  i utgangspunktet ikke er satt opp til å bokføre mot regnskapet. Det at lønnsart 615 hos oss posterer til hovedbok må skyldes at min forgjenger har lagt inn dette. Ingen her vet hvorfor. 

Sp.mål: BURDE vi ta bort kontonr-informasjonen på lønnsart 615, hvis vi alltid posterer fakturaene fra Storebrand manuelt i regnskapet på kostnadskontoen?  

PS: Da jeg testet med å sette "Ingen" som kontonr på lønnsart 615 fikk jeg et avskrekkende advarselsbilde fra Mamut om at kontonr manglet og at "Det er krysset av for arbeidsgiveravgift, men kode for lønns- og trekkoppgave mangler eller er ikke avgiftskode (-A)"   (PS: Det står "227" i feltet "Kode på lønns- og trekkoppgaven"). 

 

2) De tall som vi kan taste inn på lønnsart 615 under lønnsregistrering - skal dette være FAKTURA-BELØP som jeg taster inn f.eks. på  daglig leder etterhvert som fakturaene kommer inn utover året  (de som betales i samme år)? 

 

3)  Ja, som du antok så bruker jeg "Kopier std.lønn"-knappen i bildet for lønnsregistrering når det kjøres avlønning (dette er metoden jeg ble fortalt og vist som "riktig" måte). Da får jeg automatisk opp lønnsart 615 hvor denne da automatisk kalkulerer 2% på de enkelte ansatte.  Hvordan kan jeg HINDRE / STANSE  denne automatikken dersom jeg i stedet burde manuelt taste beløp ihht. fakturaene ?  

Godkjent løsning
Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei

Svarer på dine spørsmål i punktene dine.

1. Hvis du har innskuddsbasert OTP, bruker du lønnsart 615. Dette står i all hovedsak beskrevet her:
https://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Mamut-One/Supportressurser/Supportartikler-Mamut-Business-Software/Lonn-og-personal/Hvordan-rapporterer-jeg-OTP-Obligatorisk-tjenestepensjon-i-a-meldingen/

 Beløpet du angir er det det beregnes AGA fra.  Hvilket beløp du skal velge kan vi ikke si noe om.

2. Mamut beregner ikke 2% innskuddspensjon selv med mindre man kjører det via lønnsregistreringen. Da må man enten manuelt legge inn lønnsart 615 eller tilsvarende som gjør dette eller bruke standardlønn funksjonen om pensjon er slått på. I begge tilfeller blir lønnsarten lagt til lønnsregistreringen, og hvis man da kjører lønnen blir nødvendigvis alle registrerte lønnsarter man har angitt med.

Merk at lønnsart 615 som standard har ingen kontoer angitt. Du skriver at det posteres, som betyr at dere har endret på lønnsarten.  Det må dere gjerne gjøre om det blir riktig for dere. Men vi vet at mange bokfører fakturaen fra de får fra pensjonstilbyderen, noe som betyr at kostnaden  tas der. Blir dobbelt om det også gjøres via lønnsregistreringen.

2. Du skriver at differansen er pluss 2273. Antar da at det er avsatt for mye. Da kjører du lønnsart 615 i samme måned som feilen skjedde med minus tilsvarende slik at totalen for måneden blir riktig.  Ja, også må du sende ny a-melding for måneden.

Du finner mye hjelp til de fleste problemstillinger ved å skrive inn et nøkkelord til hva du lurer på her:
https://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Mamut-One/Supportressurser/Supportartikler-Mamut-Business-Software/ 

mvh
Morten H
Visma Mamut Support