Mine områder
Hjelp
TorunnS
CHAMPION ***

Sluttmeldt en person feilaktig

av TorunnS

Vi har en ansatt. Han skulle slutte 30/9, så jeg har i dag laget lønn og kjørt feriepenger sluttoppgjør på ham.

Han hadde en tidsbegrenset arbeidskontrakt.

Så fikk jeg beskjed at han har ikke sluttet likevel!!

 

Jeg har ikke betalt ut pengene, så det har jeg stoppet.

Men jeg har jo avsluttet arbeidsforholdet hans og sendt det til  Altinn.

 

Letteste måte å rette dette på?

Kan vi bare si at han har fått sluttoppgjør på den tidsbegrensede arbeidskontrakten og så gi ham et nytt arbeidsforhold fra 1/10?

 

Men hvis vi ikke vil det. Hvordan retter jeg dette da siden jeg har godkjent lønn, meldt ham sluttet og sendt Amelding?

9 SVAR 9
TorunnS
CHAMPION ***

av TorunnS

Går det an, når han får sin neste lønn å kjøre feriepenger sluttoppgjør med minus, slik at feriepengene kommer inn igjen?

Jeg ser at jeg i så fall må endre lønnsarten.

Hanna Eid
VISMA

av Hanna Eid

Hei!

DU kan ikke endre lønnsarten for sluttoppgjør.

Hvis du går på brukertips, velger Ferie og Feriepenger så finner du en oppskrift for hvordan du tilbakefører et sluttoppgjør.

 

Mvh

Hanna

Visma/Huldt & Lillevik

TorunnS
CHAMPION ***

av TorunnS

Der fant jeg endelig  oppskriften (jeg havner av en eller annen grunn alltid på Visma Lønn når jeg prøver å gå på brukertips)      Det står ikke noe der om selve arbeidsforholdet. Når i denne prosessen skal jeg lage et nytt arbeidsforhold på ham?

TorunnS
CHAMPION ***

av TorunnS

Når jeg har rettet feriepengene og grunnlaget.

Skal jeg da opprette det nye arbeidsforholdet FØR jeg sender a-meldingen.

Han står som aktiv nå, men UTEN arbeidsforhold. Det er vel da alt pleier å gå galt, er det ikke?

TorunnS
CHAMPION ***

av TorunnS

Er du sikker på at dette gjelder Huldt og Lillevik.Det står Visma lønn til overskrift og det henvises til sånne rare lønnsarter som290 / 295.  Ligger ikke feriepengelønnsartene på35 og 38 i Huldt og Lillevik

Hanna Eid
VISMA

av Hanna Eid

Kan hende du gikk inn på Visma Lønn sin side:)

Men her kommer link til vår:

 

https://community.visma.com/t5/Brukertips/Feriepenger-sluttoppgjor-tilbakeforing/ta-p/29850

 

Mvh

Hanna

TorunnS
CHAMPION ***

av TorunnS

Takk  🙂

Godkjent løsning
Rebekka Bjånesøy
CHAMPION *

av Rebekka Bjånesøy

Jeg pleier å opprette nytt arbeidsforhold fra dagen etter.

Når det er gjort kontrollerer du begyntdato på fane 1.

TorunnS
CHAMPION ***

av TorunnS

Ja, men jeg har jo kjørt lønnsart 38 feilaktig. Med feriepenger sluttoppgjør....

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"