Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Utbetaling av sluttoppgjør til en som har frikort

av Anonymous

Hei,  jeg skal utbetale sluttoppgjør til en skoleelev som har frikort.  Jeg ser da at det beregnes 50% skatt på feriepengene selv om vedkommende ikke har brukt opp sitt frikort.  Er dette riktig, noen som har erfaring her?

10 SVAR 10
TorunnS
CHAMPION ***

av TorunnS (Oppdatert ‎13-09-2017 12:27 av TorunnS )
 
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei!

Det kan virke som om det er en annen arbeidsgiver som har hentet inn skattekort?  Dersom den ansatte ikke fordeler frikortet mellom den andre og dere, vil hele "potten" gå til den som først han hentet ned frikortet.

 

Den ansatte må dermed gå inn i Altinn og fordele fribeløpet mellom begge arbeidsgivere.  

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Takk for kommentar.  Vi hentet frikortet først, og ifølge ham selv hadde han bare jobb hos oss.

Ørnulf Lindset
CHAMPION *

av Ørnulf Lindset

Jeg har også vært borti at vi har hentet frikortet først men ikke fått tildelt noen andel av frikortet - hverken helt eller delvis. Den ansatte har da måttet tildelt en sum til arbeidsgiveren først for at det skulle bli noe.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Jeg får prøve å kontakte lønnsmottaker, og spørre om det likevel kan være andre arbeidsgivere som har benyttet frikortet.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Jeg hadde vel egentlig trodd at det hadde noe med lønnstypen og gjøre, da det også er vanlig timelønn på samme utbetaling og det er kun feriepengene som får 50% skattetrekk.

Ørnulf Lindset
CHAMPION *

av Ørnulf Lindset

Det er etter det jeg vet ikke noen innstilling for lønnsartene som kan gjøre at det skal være mulig å utelate noe fra å bli trukket på frikortbeløpet. Men det kan være noe jeg har oversett.

 

Alle skattepliktige beløp går først til reduksjon av registrert frikortbeløp, og så vil overskytende bli skattelagt med 50 % - såfremt det ikke er angitt en annen skatteprosent på den ansatte.

 

Kan det være at det er registrert frikortbeløp som stemmer eksakt med den beregnede timelønnen?

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei,

 

Jeg har nå vært på Brukerdagen, og snakket med kursleder der.  Hun testet det, og fant ut at det må være en feil i versjonen, jeg kjører 5.17.2(1661).  Vi ble enige om at jeg bare korrigerer skattetrekket manuelt nå, så blir det mest sannsynlig rettet i neste versjon.

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Jeg har nå kjørt lønnsberegning og ser at systemet IKKE trekker 50% skatt av feriepengene, så da bare ser det sånn ut når det legges inn i registreringsbildet.  Da er det ikke noe feil i versjonen, alt OK!

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Min sønn erfarte dette.  Da var det et firma han hadde jobbet for 2 år siden som ikke hadde sluttmeldt han.  

Be den ansette om å gå inn i Altinn å sjekke hvem som har hentet skattefort for 2017.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"