Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Viderefakturere leasing personbil... mva behandling?

av Anonymous

Hei

 

Noen som har gode svar på følgende? Finner ikke så mye på nett

 

Skal viderefakturere leasingkostnader og drivstoff av en leasingbil. Dette er en personbil og det er ikke fradrag for merverdiavgift.

 

Inngående MVA 0%

 

Utgående faktura.. brutto pluss vår sats 25%? Kan da 3.part / vår partner få fradrag for denne?

4 SVAR 4
Godkjent løsning
Ørnulf Lindset
CHAMPION *

av Ørnulf Lindset

Reglene for viderefakturering og avgiftsberegning er slik at så lenge det ikke gjøres påslag på fakturasummene er viderefakturering ikke regnet som omsetning og skal ikke avgiftsberegnes ved fakturering. Det samme gjelder der det er snakk om kostnadsdeling (dvs du viderefakturerer deler av en faktura). Det er dermed ikke fradrag for mva i eget regnskap for det som viderefaktureres, og fakturering gjøres av brutto utlegg uten mva-beregning.

 

I dette tilfellet vil det nok ikke ha noen praktisk betydning siden det knytter seg til personbil, men det er verdt å være oppmerksom på en vesensforskjell for viderefakturering av utlegg og mottakers fradragsretten for mva. For at kjøper (mottaker av din faktura) skal opprettholde sin fradragsrett for mva, må utlegget enten være pådratt i kjøpers navn, jf mval. § 4-1 (2) a, eller det må være en kostnadsdeling (dvs det viderefaktureres bare deler av en faktura pådratt i eget navn), jf mval. § 1-3

AnneTove
CONTRIBUTOR *

av AnneTove

Jeg lurer på, hvis jeg viderefakturerer leasing varebiler uten påslag av noe slag…. Er dette da omsetning ? 

 

Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Nils Fossum

Hva mener du med inngående avgift 0%? Det er jo 25% mva på leasingleie og drivstoff til alle biler. Nei, det er ikke fradrag på inngående mva ifm. personbiler og bruken av disse. 

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei. Ja det er mva men ikke fradrag. Helt rett; men hva med viderefakt. av dette.