avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Mina områden

Logga in för att följa områden och för att få genvägar i denna meny

Löst - Känt fel: Scheman körs men rutiner som är kopplade behandlas inte

(updated by Joakim Arvidsson VISMA ‎23-01-2020 10:43 )

Hej!

Vi har tagit emot rapporter att scheman som ska hantera Autopay inkorgen körs, men inget i inkorgen hanteras.

Vi jobbar på att lösa detta problemet.

Denna tråd uppdateras kontinuerligt tills problemet är löst.

Få notifieringar i detta ärende genom att klicka på Prenumerera på denna etikett (inloggning krävs) på sidan Driftinformation.

26 SVAR 26
Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Svar: Känt fel: Schemaläggningar för hantering av Autopay inkorgen

Är ni säkra på att det bara gäller inkorgen? Det verkar ju gälla scheman generellt vilket kanske kan vara bra att informera om.

Highlighted

Hej!

Vi har nu bekräftat att det gäller flera scheman än endast det som hanterar Autopay inkorgen. Vi fortsätter att undersöka vad som är fel.

Highlighted

Hej och god fortsättning!

Vår utvecklingsavdelning fortsätter att undersöka vad som skapar detta problemet. Tråden uppdateras när vi tar emot mer information, eller senast tisdag 7/1.

/Joakim

Highlighted

Hej!

Vår utvecklingsavdelning jobbar fortsatt med att hitta en lösning på problemet. Nästa uppdatering kommer senast 8/1.

/Joakim

Highlighted

Godmorgon!

Vår utvecklingsavdelning jobbar fortsatt med att lösa problemet. Det utförs olika test löpande för att försöka hitta orsaken och vi hoppas att en fix kan släppas i en patch så snart som möjligt.

Nästa uppdatering kommer senast 9/1.

/Joakim

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Finns det ett sätt att stänga lev.reskontra manuellt? Detta påverkar Årsbokslut/rapportering. Kommer inte vidare.

/Charlotte

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

(updated by CharlotteAere ‎08-01-2020 15:46 )

Nu har det gått 8h sedan jag bad om en manuell lösning. Fortfarande inget svar. 

Jag har fakturor från den 22 december som står som obetalda så problemet har ju pågått ganska länge. Borde ni inte vid det här laget ha kunnat sammanställa en manuell lösning som ni sedan kunde lägga ut på ett lämpligt ställe/skicka till samtliga kunder?! 

/Charlotte

Highlighted

Hej Charlotte!

Det är som sagt schemalagda händelser som det är problem med i detta fall. Har du kontrollerat i Inkorgen, där kan du behandla alla poster direkt. 

Mvh

/Jonas

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Nej, då vi använder oss av schemalagd matchning så har jag ingen koll på hur man går vidare manuellt - det är ju just den typ av lösning jag har efterfrågat hela tiden då jag inte har tid att invänta att ni löser problemet. 

När jag kontaktade Exsitec så blev jag hänvisad av en av deras konsulter som för tillfället satt i support, till er tråd här. Så varken ni eller Exsitec har ju varit speciellt informativa om alternativ så att vi kan komma vidare i allt arbete med årsbokslut. Det enda ni har informerat om är att problemet kvarstår, och det kan jag ju själv se när jag loggar in i Visma.net. 

Highlighted

Hej, Charlotta

Schemaläggning fungerar precis som t.ex en automatisk Frisläppning vid vanlig registrering.

Dvs. 

1. Man kan låta Visma.net Automatisk genom Schema Frisläppa/matcha fakturorna
  2. Eller manuellt klicka på Behandla i AutoPay Inkorgen för att boka av dessa betalningar
  3. Finns också andra manuella lösningar att boka av dessa betalningar direkt utan schemaläggning

Detta skall din Partner support kunna hjälpa dig med.

//Thomas

Thomas Moström
Solution provider
Polgate AB
Highlighted

Hej igen Charlotte!

Det är mycket viktigt att du har kännedom om systemets grundläggande funktioner och denna hantering. Att schemalägga en uppgift i systemet innebär endast att man kör en utvald funktion vid fördefinierade tidpunkter.
Det är därför viktigt för mig att förtydliga att det därmed inte finns orsak till att man ej kan behandla sina poster med anledning av denna aktuella problematik med körning av scheman. Oavsett om man använder scheman eller ej så bör det vara obligatoriskt att man löpande kontrollerar inkorgen, hur hanteras annars undantag t.ex. där automatiskt matchning ej kan genomföras?

Tips!
Genom att välja fliken "Visma.net ERP" i detta community och sedan klicka på "Dokument" får man som inloggad användare i community tillgång till utbildningsmaterial. Här finner man t.ex dokumentet "Autopay" som beskriver denna hantering och funktioner.
Har du då sedan fortfarande några frågor som berör dina egna specifika scheman ber jag att du kontaktar din partner som har kännedom om dessa.

Då vi i samband med mottagna supportärenden samt detta inlägg noterat att denna schemaläggningsproblematik kan skapa situationer där man som kund felaktigt uppfattar det som att det är problem med t.ex. e-post, frisläppning av fakturor, återrapportering etc. så kommer vi inom kort att lägga ut information med tips om vad man bör kontrollera om man använder schemalagda tjänster.

Ha en fin dag!

/Jonas

Highlighted

Hej!

Vår utvecklningsavdelning jobbar just nu med att göra ändringar som ska lösa problemet. Mer info om när lösningen är helt färdigt kommer att publiceras så snart vi tar emot detta.

Som min kollega Jonas nämnde så har vi nu skapat ett användartips som tar upp de vanligaste problemställningarna kring scheman och vad man bör göra.

Du hittar det här: https://community.visma.com/t5/Anvandartips-for-Visma-net-ERP/Vanliga-fel-i-Automatiserade-schemalag...

/Joakim

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Jonas,
mitt första problem är att när jag efterfrågar en manuell lösning på mitt problem/min situation så får jag ingen - varken av Visma eller av Exsitec (tog kontakt med dem och blev hänvisad till denna tråd redan för en vecka sedan). Däremot får jag i ditt svar bl.a. en uppläxning i vad jag borde göra och kunna rent allmänt. Jag har inte någonstans efterfrågat åsikter/allmänna tips, utan en konkret lösning med tydliga instruktioner (nej, det räcker inte att hänvisa till en "inkorg").

Mitt andra problem är att ni inte från början lagt upp den länk med info om hur man löser problemet manuellt, eller att Exsitec inte från början informerade om hur jag rent konkret ska gå till väga. Ni har lagt upp länken först idag, istället för att tex göra det samtidigt som ni lägger upp felet här i Community (kan dock förstå om det inte blev tillgängligt förrän idag ifall dokumentet ni länkade till först är skapat idag). Du hänvisar dock vidare till utbildningsmaterial som jag kan leta upp själv. Om ni har utbildningsmaterial som täcker detta, så hade ni ju kunnat länka till korrekt PDF/kapitel/sida (eller motsvarande) med en gång när ni startade tråden, eller åtminstone ett dygn senare när ni kunde konstatera att felet inte gick att lösa omgående.

Det första användbara i den här tråden är ju Thomas Moströms inlägg – det är ett svar på det jag faktiskt efterfrågar.

Kan tillägga att jag till slut även fick ett vettigt svar från Exsitec som gjorde att jag kunde lösa min situation.

Highlighted

Hej!

En fix är planerad att släppas i patchen som är planerad att komma 14/1. Du kan läsa mer om denna här.

/Joakim

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Hej

Vet vi om patchen är gjord inatt (14-15/1-2020)?

Mvh Daniel

Highlighted

Godmorgon!

En fix blev som planerat körd igår kväll, men vi har sett att det inte har löst problemet. Vår utvecklingsavdelning fortsätter att jobba på problemet och vi återkommer när vi tar emot mer information eller senast 15:00.

/Joakim

Highlighted

Hej!

Vår utvecklingsavdelning håller på att testa en ny lösning på problemet. Nästa uppdatering kommer senast imorgon 10:00.

/Joakim

Highlighted

(updated by Joakim Arvidsson VISMA ‎16-01-2020 08:59 )

Godmorgon!

Vår utvecklingsavdelning fortsätter att testa en fix på problemet. 

För att förtydliga: felet innebär att scheman som har skapats kör som normalt, men de behandlar ej någon data. Detta innebär att om en rutin har blivit schemalagd, exempelvis Frisläpp fakturor och betalningar (AR501000), så blir inga dokument frisläppta som ligger i rutinen.

Därför är det viktigt att kontrollera så att rutinerna som är schemalagda i sitt företag är utförda och om de inte är det, köra dessa manuellt tills felet är löst.

För att kontrollera scheman och rutiner kan man läsa mer om detta här. Här finns förklarat hur man hittar scheman och hur man kan kontrollera om det behandlar data.

Nästa uppdatering kommer när vi tar emot mer information eller senast 15:00.

/Joakim

Highlighted

Hej!

Vår utvecklingsavdelning fortsätter att testa på en fix.

Nästa uppdatering kommer imorgon senast 10:00.

/Joakim