annuller
Viser resultater for 
Søg i stedet efter 
Mente du: 
Mine områder

Log på eller tilmeld dig som ny bruger

for automatisk at få relevante områder

Opdateret: Dobbelt beregning af feriepenge for tidligere fratrådte medarbejdere

af Brina Vinge (Opdateret ‎12-02-2021 22:27 af Thor Lundehoj VISMA )

Hvis I har tidligere fratrådte medarbejdere (før januar 2021), som skal indgå i den kommende lønkørsel, kan der desværre - grundet en fejl - blive afregnet dobbelt feriepenge. Fejlen gælder for den eller de medarbejdere, der har haft ferie med løn. 

Fejlen bliver rettet den 30. januar 2021, men indtil da skal du følge nedenstående procedure.

Sådan gør du, hvis fejlen opstår før lønkørsel:

• Feriedage rettes med lønart 40012, med dato i den pågældende lønperiode, som du lønbehandler (f.eks. lønkørsel 12101, så skal datoen på lønart 40012 være en dato i januar 2021). Arbejdstid sættes til 0.
  • Feriepenge rettes med lønart 40015  med dato i den pågældende lønperiode, som du lønbehandler (f.eks. lønkørsel 12101, så skal datoen på lønart 40015 være en dato i januar 2021).

Hvis du HAR kørt lønnen

Indtil 30 januar:

Hvis fejlen først opdages efter lønkørslen, men det er inden 30. januar, skal der laves en supplementskørsel, hvor lønart 40012 og 40015 efterreguleres.

Efter 30. januar:

Efter 30. januar er fejlen rettet, men for at få medarbejderen med, skal du have en variabel løndel, der kan aktivere medarbejderen. Her kan du bruge lønart 99, 'Arbejdstimer i perioden' med værdien 0. 

Lønsystemet vil så rette fejlen selv. Du skal dog huske at kører det som en efterregulering, hvor du sætter efterregulerings flag på medarbejderen. 

Det kan gøres ved rette medarbejder normtid til 0, og så rette tilbage til den oprindelige værdi. Nu står medarbejderen i menuen 'Medarbejder med efterreg.', og man kan evt. rette datoen, hvis efterreg. går alt for langt tilbage. 

Vi beklager fejlen og ulejligheden. 

6 Kommentarer
Mona Rhiger
CONTRIBUTOR **
af Mona Rhiger

Jeg fratrådte en i december og kan ikke se den har beregnet dobbelt feriepenge.

Jeg har 1 som fratræder her i januar, vil fejlen også være der?

Mvh

Mona

Juul
CONTRIBUTOR **
af Juul

Jeg skal udbetale ferie berettiget bonus til fratrådte medarbejder, vil denne udbetaling påvirke og beregne dobbelt feriepenge?

LeneKrogh
CONTRIBUTOR ***
af LeneKrogh

Jeg afventer Jeres svar til Juul

Juul
CONTRIBUTOR **
af Juul

Har talt med support, hvis beregningen er korrekt på lønsedlen kan vi være sikker på at det er beregnet korrekt.

Juul
CONTRIBUTOR **
af Juul

Har talt med support, hvis beregningen er korrekt på lønsedlen kan vi være sikker på at det er beregnet korrekt.

LeneKrogh
CONTRIBUTOR ***
af LeneKrogh

Tusinde tak for info.