Mine områder
Hjelp
HTAS19
CONTRIBUTOR *

1370 eller 2255 i AS

av HTAS19

Hei

Hva bli forskjell på å føre mot 1370 og 2255? Eier i AS har lånt 10000,- til firma og jeg tenker derfor at småbeløp eier har kjøpt privat med firmaets kort bare kan føres mot 2255? Eller bør det være mot 1370?

5 SVAR 5
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Hvis lånet er over 12 mnd. så er konto 1370 korrekt, skal det nedbetales på kortere tid er konto 2255 korrekt.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

HTAS19
CONTRIBUTOR *

av HTAS19

Hei, jeg har ført langsiktig lån på 2255, og i balansen står dette som "langsiktig gjeld", så forstår ikke helt at denne kontoen skal brukes på kortsiktig gjeld? Og en fordring pleier jo være kortsiktig. Jeg ser ikke logikken helt? Og bør jeg bytte om, føre alt over fra 2255 til 1370? Hvilken betydning har det?

Mvh Kjersti

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Konto 1370 Fordringer på personlige eiere

Beskrivelse av kontoen: Her føres lån som er gitt til eiere i bedriften som har en nedbetalingstid på over 1 år.

Så konto 1379 er en konto for lån selskapet har gitt til eiere.

Konto 2255 Gjeld til eiere

Beskrivelse: Her føres gjeld selskapet (AS) har til eiere, for eksempel når eller om eier har gitt langsiktig lån til selskapet.

Og konto 2255 er en konto der selskapet har gjeld til eier.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

HTAS19
CONTRIBUTOR *

av HTAS19

Men da forstår jeg ikke at svaret fra 12/9-19 er riktig? 1370 er altså lån TIL eiere og 2255 er lån FRA eiere til selskapet?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Har selskapet lånt penger til eier skal det føres på konto 1370 Fordringer på personlige eiere

Skylder selskapet eiere penger skal det føres på konto 2255 Gjeld til eiere.

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen