avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

be802256
CONTRIBUTOR *

3 % inntektsføring av utbytte under fritaksmetoden jf. skatteloven § 2-38 sjette ledd bokstav a

av be802256

Hei,

Jeg har et spørsmål når det gjelder bokføring av følgende post:

3 % inntektsføring av utbytte under fritaksmetoden jf. skatteloven § 2-38 sjette ledd bokstav a

Hvilke konti bør jeg bruke for denne inntektsføringen?

Med vennlig hilsen

Geir 

2 SVAR 2

av Jørn Karlsen
Hei

Aktuelle referansekontoer som kan benyttes for å få beregnet 3% inntektsføring av utbytte under fritaksmetoden er;
  • 8002 Aksjeutbytte fra norsk datterselskap, inntil 90 % eierandel, 3 % skattepliktig
  •  8003 Aksjeutbytte fra utenlandsk datterselskap, innenfor fritaksmetoden
  •  8012 Aksjeutbytte fra norsk foretak i samme konsern, inntil 90 % eierandel, 3 % skattepliktig
  •  8013 Aksjeutbytte fra utenlandsk foretak i samme konsern, innenfor fritaksmetoden
  •  8021 Aksjeutbytte fra norsk tilknyttet selskap
  •  8023 Aksjeutbytte fra utenlandsk tilknyttet selskap, innenfor fritaksmetoden
  •  8071 Aksjeutbytte fra norsk foretak
  •  8073 Aksjeutbytte fra utenlandsk foretak, innenfor fritaksmetoden

Vær oppmerksom på at det er verdien i post 0815 "Tilbakeføring av inntektsført utbytte" som er grunnlaget for beregning av 3% i post 0653 i RF-1167.

Dersom det er bokført utbytter som er utenfor fritaksmetoden og som også medtas i post 0815 i RF-1167, må verdien i feltet "3% av netto skattefrie inntekter etter fritaksmetoden.." overstyres som vist i bildet under;

Skattemodulen 2020.JPG

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

av Jørn Karlsen

Hei

Dette er jeg usikker på, så i fare for å gi deg feil svar, vil jeg anbefale deg å sjekke med Skatteetaten.

Har forespurt en kollega, så gir beskjed om vi kommer frem til riktig svar.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen