Mine områder
Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Hjelp
Bjørn-Toni
CONTRIBUTOR ***

6% vs 12% mva registrering av faktura datert 30.09.21

av Bjørn-Toni

Heisan

Jeg sitter på en faktura datert 30.09.21. som jeg prøver å registrere som en leverandørfaktura. På fakturaen så er det spesifisert en transport kostnad som har 6% mva. Men når jeg velger "Inngående mva lav sats" som mva kode så blir den automatisk 12%. 

Jeg googlet litt og sånn jeg skjønner det så er jo 6% riktig for fakturaer frem til og med 30.09. Hvordan skal jeg få bokført denne sånn at mva blir riktig? 

 Mvh. Bjørn-Toni 

Screen Shot 2021-10-05 at 8.37.21 AM.png

3 SVAR 3
Bjørn-Toni
CONTRIBUTOR ***

av Bjørn-Toni

Ok. Ja jeg ser nå at tallene ble riktig. Jeg ble lurt av at det fortsatt sto under kolonnen Mva-koden - 10(12%). 

Bjørn-Toni 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det stemmer teksen vises som 12, posent, men datoen på bilaget avgjør om det blir beregnet 6% eller 12% MVA.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det er fakturadato som styrer om det er 6% eller 12% MVA fradrag som beregnes.

Anbefaler deg å krysse av for registrere beløp inkl. MVA, da beregnes MVA ut av beløpet som du legger inn inkl. MVA.

Se vedlegg, hvor det er beregnet riktig MVA.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen