Mine områder
Hjelp
Ellevill
CONTRIBUTOR ***

A-konto fakturering/ forskudd fra kunder Guide problem

av Ellevill

Hei

Jeg har brukt guiden (A-konto fakturering/ forskudd fra kunder) for forskuddsbetaling fra kunde. Kunden har betalt 100% forskudd, og jeg har "fakturert det som a-konto artikkel". Når jeg så skal fakturere den egentlige artikkelen som det er forhåndsbetalt for, dvs motregne varen mot a-konto, så sier e-accounting at "fakturaen må ha beløp større enn null"....

Så hva gjør jeg da?

Hilsen Ingelise

ICL-Orkide
3 SVAR 3
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Ingerlise

His du forhåndsfakturerer kunden 100%, så ville jeg laget en normal faktura.

Slik du nå har gjort det, så er det evt. bare mva som blir differansen mellom akonto faktura og sluttfaktura.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Ellevill
CONTRIBUTOR ***

av Ellevill

Ok; mulig jeg skulle ført ting anderledes. Situasjonen er følgende:

• Jeg holder kurs, som av og til blir avlyst.
  • Kunder betaler et depositum ved påmelding som dekker første kurssamling forutsatt at kurset går.
  • Jeg fikk et depositum innbetalt i desember for kurs i år.
  • Dette brukte jeg a-konto-føringen på for å ikke inntektsføre det i 2017.
  • Depositumet "omgjøres" til betaling nå for første kurssamling, og skal faktureres som betaling.

=> Så hvordan kan jeg føre slikt på en annen/bedre måte enn det jeg forsøkte? Skal jeg nulle a-konto-føringen og føre det anderledes?

Hilsen Ingelise

ICL-Orkide
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Ingerlise.

Da kan du kreditere akonto fakturaen i 2017, og lage en ny faktura i 2018. Som da har samme beløp.

hadde akonto beløpet vært lavere enn hva suttfakturaen blir på, så ville kunden mottatt en faktura på bare differansen.

Det er ikke mulig å lage en null faktura i systemet.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen