Mine områder
Hjelp
Christian Bakke1
CONTRIBUTOR ***

A-konto fakturering/ forskudd fra kunder

av Christian Bakke1

Hei,

https://community.visma.com/t5/Brukertips/A-konto-fakturering-forskudd-fra-kunder/ta-p/30252

hvis man følger denne oppskriften for forskuddbetaling fra kunder vil man kunne ende opp med negativ omsetning når man skal levere mva meldingen. Dette hvis innbetaling og omseting skjer i hver sin mva periode. Blir det riktig i forhold til omsetingnen?

Og er det riktig å føre forskudd som omsetning da det egentlig føres på balansen konto 2900?
Det vil jo ikke påvirke resultatet før det skjer en omsetning av beløpet?

Mvh
Christian

7 SVAR 7
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Christian

Når du fakturerer et a-konto beløp forskudd til en kunde, så er det riktig at denne fakturaen blir bokført på konto 2900 Forskudd fra kunder. Siden dette er å betrakte som er forskudd. og du skal ikke beregne MVA før den endelige fakturaen blir laget.

Når du så fakturerer kunden, legger du opp produktet du skal selge til den fulle prisen, og en linje med A-konto betaling i minus. Da skal kunden kun betale differansen.

Når du da fakturerer kunden for leveransen, blir konto 2900 bokført med Akontobeløpet, slik at denne kontoen går i null. Og all omsetningen din kommer til kredit på din inntekstkonto. Dette er het korrekt.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Godkjent løsning
Christian Bakke1
CONTRIBUTOR ***

av Christian Bakke1

Hei,

takk for svar.

Når jeg følger denne oppskriften ender jeg opp med negativ omsetning denne perioden i felt 6 på mva meldingen. Da det er tatt ut mer fra konto 2900 til 3020 enn det er satt inn av nye forskudd.

Problemet er vel at det må påføres en mva kode (kode I (0%)) som i eksempelet i linken over

Da blir mva meldingen seende sånn ut:

Mva melding

Link til screenshoot av mva melding

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Endre artikkelen A-kontobetaling til Ingen mva kode, da unngår du denne feilen.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Christian Bakke1
CONTRIBUTOR ***

av Christian Bakke1

Hei igjen,

når jeg endrer mva instillingen på konto 2900 i eAccounting så får jeg ikke lagt til 2900 som salgskonto på artikkelen lenger. Det virker som man må ha en ,va kode for å kunne kontere artikler.
Hvordan gjør man det da for å sikre riktig mva behandling?
For om man følger malen i første innlegg vil det feil?

Man får omsetning før den har funnet sted, selvom man på slutten av året vil ende opp ,med riktig omsetning under forutsetning at konto 2900 står med saldo 0

Kan man bruke kode  U (utenfor mva området) som mva kode? Eller må man gå inn etterpå å endre hver enkelt mva kode etter man har lagt inn fakturaene?

Mvh
Christian

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Christian

Faglig diskusjon er et forum for faglige spørsmål. Når det gjelder tekniske spørsmål må jeg be deg kontakte support. Som svarer på tekniske spørsmål i ditt system.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Christian Bakke1
CONTRIBUTOR ***

av Christian Bakke1

Hei,

helt til slutt har jeg ett spørsmål.

SIden jeg har brukt ovenstående oppskrift så må jeg da gå inn å korrigere mva koder fra 010107 og fram i dags dato. Samt sende inn korrigeringsmelding på alle tidligere mva meldinger?
Eller så vil jo ikke omsetning på mva meldinger samsvare med reell omsetning?

Mvh
Christian

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Christian

Ja det vil jeg anbefale deg og gjøre.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen