Mine områder
Hjelp
HTAS19
CONTRIBUTOR *

AS - privat kjøp og manglende kvittering

av HTAS19

Hei, jeg fører regnskap for et lite AS og har et par spørsmål.

1. Av og til får den ansatte ikke ut kvittering når han fyller diesel. Hvordan fører jeg dette? Jeg vet det må føres uten moms, men hvilken mva- kode er dette i e-accounting? Og jeg har forstått at dette kan kostnadsføres dersom det er små beløp og man kan vise til beløpet på kontoutskriften, er ikke det riktig?

2. På telefonregningen som firma betaler for ansatt er det to private transaksjoner på app-kjøp som jeg lurer på hvordan jeg fører?

På forhånd takk for svar. 

Mvh Kjersti 

3 SVAR 3
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Spørsmål 1.

Det skal være kvittering på alle kjøp. Har du en eller noen få kvitteringer (små beløpi løpet av fåret kan disse føres uten kvittering, da må du bruke mva: Ingen MVA eller la MVA feltet være blankt.

Eller ikke føre kostnaden i regnskapet.

Spørsmål 2.

Kjøp av app på telefonregningen, må du trekke den ansatte i lønn.

Du fører da beløpet på konto 1571 Lønnsforskudd

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

HTAS19
CONTRIBUTOR *

av HTAS19

Hei igjen og takk for svar. Har et oppfølgingsspørsmål til sp. 2. Eierne i AS'et har lånt penger til selskapet. Ved private "kjøp" som jeg skrev om, kjøp som kommer på telefonregningen som er private, kan man bare trekke fra dette på de pengene som er lånt av eieren (selvsagt når det er eier som har kjøpt noe privat), eller må det på lønnslipp som lønn?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Hvis eiere har kjøpt varere eller har andre utlegg føres det slik når de leverer kvitteringer:

Kredit 2255 Gjeld til eiere (1)

Debet ulike kostandskontoer

(1) vil anbefale å ha en konto pr. eier. eks.

2255 Gjeld til eiere Per Hansen

2256 Gjeld til eiere Kari Olsen

Da får dere oversikt over hvor mye penger hver eier har til gode.

Er det gjort kjøp som kommer på mobiltelefon regningen må den føres slik.

Kredit 2400 Leverandørgjeld

Debet 6900 Telefon

Debet er dette private kjøp kan det føres mot 2255 Gjeld til eiere.

Er det ansatte som har slike kjøp, bør de trekkes i lønn og da fører du private kjøp mot konto 1571 Lønnsforskudd.

De fleste selskap gir ikke ansatte anledning til å sette om slike kjøp på mobiltelefon regningen, men, må legge inn eget bankkort for slike kjøp. Det sparer deg for mye arbeid.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen