avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

AlexanderNilsen
CONTRIBUTOR *

AVDELING SVERIGE

av AlexanderNilsen

Hei!

Driver et lite enkeltmannsforetak i Norge. Har nå fått en del forespørsler på å utføre jobber i Sverige. Og kontraktene er såpass store at jeg tenker å opprette en avdeling i Sverige. Men har skjønt at jeg i starten kan bruke mitt ENK. Hvordan skal jeg gjøre dette i rent praktisk regnskapsmessig? Hva anbefaler dere? 

Har leid en leilighet i Sverige som skal brukes i forbindelse med jobb, kan denne utgiftsføres på firmaet? 

Kan man opprette 2 avdelinger i regnskaps programmet? Så et for Norge og et for Sverige?

Hva er noen av tingene man bør tenke på når man driver i et annet land? Kanskje du har en annen tråd hvor jeg kan finne svar på det?

Skal man skatte beløpet til Sverige eller til Norge, det man tjener i Sverige? 

Hvordan utgiftsfører man produkter man kjøper i Sverige?

Har mange spørsmål om dette, kanskje noe av dette kan svares på av Skatteetaten også. 

Takk for all hjelp!

1 SVAR 1

av Jørn Karlsen

Hei

Jeg skal gi deg kort versjonen av de alternativene du har. og det er 2 alternativer.

Kun ha ditt firma i Norge.

Opprette avdelings regnskap i ditt regnskap.

Selskapet du har i Norge

Du skatter til Norge

De ansatte er ansatt i ditt selskap i Norge

Du fakturerer kunder i Sverige uten MVA, siden det ikke skal faktureres til utlandet med MVA.

Innkjøp du gjør i Sverige får du da ikke MVA fradrag for.

Bestiller du varer fra et annet land, levering til Sverige og faktura adresse i Norge, skal det ikke være MVA på fakturaen.

Opprette selskap i Sverige:

Da må du ha en klient med Svenske regler

Du skatter da til Sverige

Og blir MVA registrert i Sverige.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen