avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
CONTRIBUTOR **

Aksjekapital og manuell transaksjon

Hei,

Benytter dette forumet masse i oppstarten. Veldig nyttig å kunne finne svar på felles spørsmål som det ser ut som flere av oss har!

Jeg hadde en "kom i gang"-time med en veldig hyggelig kollega av dere, men etter å ha lest litt på forumet ble jeg usikker på om jeg fikk litt feil veiledning når det kommer til å føre aksjekapitalen som et manuelt bilag.

Jeg ble foreslått å føre som:

2050 - Annen egenkapital - Debit

2000 - Egenkapital, bundet - Kredit

Nå ser jeg i mange av trådene at det skal føres som:

1920 - Bankinnskudd - Debet 

2000 - Aksjekaptil - Kredit 

Må jeg opprette et korrigeringsbidrag for dette?

Et annet spørsmål relatert til dette:

Skal jeg føre en manuell banktransaksjon for aksjekapitalen via "Kasse og bank", eller holder det med et manuelt bilag?

På forhånd mange takk!

Sondre

3 SVAR 3
Highlighted

Sv: Aksjekapital og manuell transaksjon

Hei

Det er bare hyggelig, support skal svare på tekniske spørsmål, men har du spørsmål innen lover og regler innen for regnskap og lønn, bør du bruke dette forumet.

Når du innbetaler aksjekapitalen til selskapet så skal det føres slik:

Debet 1920 - Bankinnskudd 

Kredit 2000 - Aksjekapital

Ser du har ført det annerledes, så det må du endre, siden beløpet har gått inn på bankkontoen din, og det er det ikke i føringen du ble foreslått.

Så du kan lage et manuelt bilag og føre slik, så blir det riktig.

Debet 1920 Bankinnskudd

Kredit 2050 Annen egenkapital

Da får du beløpet inn på bank og nullstilt konto 2050.

Hvis du ikke har bankintegrasjon, så kan du føre bankbilag som manuelle bilag, som gjør det lettere for deg.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning :-) Dette hjelper både oss og andre brukere i Community :)

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Highlighted
CONTRIBUTOR **

Takk for svar, Jørn. Veldig oppklarende! 

Jeg har bankintegrasjon, og må låse opp 1920 for å kunne føre manuelle bilag. Jeg får også advarsler om å ikke føre på denne kontoen pga bankintegrasjon og at det ikke vil dukke opp under "Kasse og bank". Dersom spørsmålet er for teknisk for dette forumet får du bare henvise meg til support, men har du noen innspill til hvordan løse dette? Må bankintegrasjon settes på "pause" for å få opprettet bilaget du henviser til? Eller oppretter jeg korrigeringsbilag på det bilaget jeg førte feil, og legger det inn på en annen måte?

Takk!

Highlighted

Hei

Ja konto 1920 bør være låst slik at det ikke er andre føringer enn det som kommer automatisk fra banken. Hvis ikke kan du fort få differanser på kontoen.

Men de 30.000 kr som er innbetalt for aksjekapitalen er vel innbetalt inn på konto. Og den føringen skal du føre slik for å få riktig saldo med kr. 30.000 på konto 2000 og kr. 0,- på konto 2050

Er de 30.000,- kr. innbetalt før bankintegrasjonen startet ?

I så fall kan du låse opp konto 1920 for manuelle føringer.

Alle inn og utbetalinger før bankintegrasjonen startet må føres manuelt. Så kan du låse konto 1920, når du er ferdig med alle transaksjoner før bankintegrasjonen ble startet,

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning :-) Dette hjelper både oss og andre brukere i Community :)

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
.