avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
Highlighted
CONTRIBUTOR **

Ang mva og hovedbok, ulik visning

Hei,

kanskje dette er et teknisk spørsmål, men prøver meg her. Dere må bare flytte det, skulle det ha kommet i feil gruppe.

Fikk beskjed av support om at 6300 husleie var en kode uten innlagt mva, og det betyr at jeg førte momsen manuelt på 2710 i begynnelsen. Byttet til mva kode 2 etter noen regninger, men selv da kom det ikke opp momskode når jeg førte.

Nå har det seg slik at når jeg sjekker hovedbok på 6300, står ikke det oppført noe mva (selv om bilagene har det og jeg førte moms manuelt på 2710 uten mva kode). Når jeg derimot ser på hovedbok 2710 så ligger den inne med mvabeløpene jeg førte.

Fikk et øyeblikk panikk om jeg har feilført bilagene, og at fradraget for mva ikke kommer med i mva-meldingen, selv om det kan se ut som det.

Hvis dette var veldig innviklet og dårlig forklart - legger jeg med et lite bilde. Det ene er hovedbok 6300 uten at den viser momskode og 2710 viser mva.

Takk!

Linda

1 SVAR 1

Re: Ang mva og hovedbok, ulik visning

Hei Linda

Hvis du fører bilagene via innkjøp og leverandørfaktura må du pr i dag legge inn mva beløpet manuelt. Men om ikke lenge vil beløpet bli trukket ut automatisk.

Siden du la inn mva beløpet direkte på konto 2710, så er dette riktig.

Går du til Regnskap - Bilagsoversikt og søker opp bilaget, vil du se beløpet mot leverandøren, konto 6300 og 2710. 

På konto 6300 vil du ikke kunne se mva beløpet, så dette er riktig.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen