for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Hei,
Firmabilen min var nedskrevet til null i 2016 regnskapet (Opel Combo 2006 modell), og jeg har tenkt å selge denne for en symbolsk sum (kr. 10,-) til et familiemedlem som skal bruke den privat.
Går dette? Hvordan er det i forhold til moms? Må den tilbakebetales?
Hvordan fører jeg salget i regnskapet (hvilke kontoer i eAccount) og hva skriver jeg i faktura til kjøper?
Takk for hjelpen!
Linda
Løst! Gå til løsning.
Hei Linda
Bare hyggelig
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Ok, den kan ikke være verdt mye - den har sprekk i ruten, ingen av sidevinduene er hele og sidedøren går ikke opp... hehe 🙂 Men da takserer jeg den bare og selger - takk!
Linda
Hei Linda
Viktig å holde seg innenfor lovverket, og du kan ikke selge en bil til Kr. 10.,- Hvis taksten/markedsverdien er høyere.
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Så det betyr at jeg ikke kan selge den til kr 10,- hvis jeg vil?
Hei Linda
Det er helt korrekt som Mone skriver. Selv om bilen er nedskrevet til null, så har den fortsatt en markedspris.
Inntekten når du selger bilen skal bokføres på konto 3800 Fortjeneste ved avgang anleggsmiddel. Det er ikke MVA på brukte biler.
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Du bør få en takst, alternativt finne tilsvarende bil på Finn for å sette en markedsverdi på bilen..
Det at den er nedskrevet i regnskapet betyr IKKE at den har null i verdi 🙂
Hvis du gir den bort, vil det bli betraktet som uttak av driftsmiddel til markedsverdi.
Bare et lite tips 🙂
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Copyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.