avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

mDahle
CONTRIBUTOR *

Annen Egenkapital

av mDahle

Hei!

Har et lite problem jeg ikke finner ut av.. 

Sitter med årsavslutningen og får ikke balansen til å stemme. Eiendeler er greit, men jeg tror det er på  2050 Annen EK at det er en feil. Jeg har kreditert Privat uttak lønn og forskuddsskatt mot 2050 (d), mens årsresultatet er Debitert 8800 og kreditert 2050. Er det der det ble feil? Får ikke beløpene til å stemme uansett hvordan jeg vender og vrir på det. 

I balanserapporten står det også at jeg har en IB på konto 2050, men skjønner ikke hvor det kommer fra for det finner jeg ikke igjen noen steder. Skal denne stå i 0 på starten av året? 

På forhånd takk for svar 🙂 

9 SVAR 9

av Jørn Karlsen

Hei

Tolker det slik at du har Enkeltpersonforetak.

Skal du bruke Skattemodulen til å sende inn skatteskjemaer ?

I så fall skal du ikke føre resultatet og privatuttak, da skattemodulen gjør dette automatisk.

Hvis du ikke bruker skattemodulen, men sender inn Skattemelding, næringsoppgave manuelt, så skal du bokføre årets resultat, privatuttak.

Konto 2050 Annen egenkapital skal ikke ha kr. 0,- i inngående balanse. Annen egenkapital bygget opp for hvert år du har overskudd. og i forhold til privatuttak.

For å kunne gi deg noe svar, må du legge ved bilde av balansen og si hva du tenker er feil.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

ZIMELO AS
CONTRIBUTOR ***

av ZIMELO AS

Hei, jeg har et beløp på konto 2050 annen egenkapital,  og det vet jeg at det er bankensoverskudd. Er det greit? kan det stå son eller det må være i 0. Men på den konto står som kreditt? 

av Jørn Karlsen

Hei

Du har et veldig kort spørsmål. 

Normalt skal du ha et beløp på konto 2050 Annen egenkapital. Hvis du har hatt overskudd i 2020 eller tidligere. Og da skal det være bokført til Kredit.

Det betyr at ditt firma har en egenkapital.

Hva du mener med at det er bankens overskudd er jeg usikker på.

Fint om du neste gang starter ny henvendelse med egen overskrift. Da er det enklere å søke på relaterte spørsmål også.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

ZIMELO AS
CONTRIBUTOR ***

av ZIMELO AS

for eksempler, jehg har 33 000 overskudd i 2020,

30 000 privat uttak, og jeg har 3 000 kredit på den konto 2050 annen egenkapital.

Er det riktig at det står i årsavslutning 2020 på den konto nr? 

neste gang jeg skal ta den på ny henvendelse med egen overskrift 😉

Mvh

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Dette høres riktig ut.

Overskuddet til føres til konto 2050 Annen egenkapital

Privat uttaket skal overføres til konto Annen egenkapital 

Da har du totalt sum kr. 3000 til kredit på konto 2050 annen egenkapital

Da skal alt være riktig.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

mDahle
CONTRIBUTOR *

av mDahle

Takk for rask tilbakemelding:) Legger ved skjermdump av balansen. Den balanserer ikke kort og greit!...  

Det som er på 2050 nå er Privat uttak lønn og forskuddsskatt (102520+125000 i debet) og årsresultat (282496) i kredit. I tillegg stod det IB på rundt 14000,-

av Jørn Karlsen

Hei

Det ser ut som du har et avvik i balansen, og det kommer fra 2019.

Se på balansen for 2019. Og da ser du om du har et beløp på udisponert resultat.

Dvs. at du ikke har disponert (bokført) resultatet for 2019.

Når det gjelder årets bokføring av årsoppgjøret ser riktig ut.

Konto 2050 Annen egenkapital 01.01.20. kr. + 14 168,45

(her har du negativ egenkapital, skyldes at du ikke har bokført resultatet for 2019

Føringen av resultatet for 2020 er riktig. Men som du ser har du et avvik i balansen nederste linje, her skal det stå kr. 0,-

Så du må disponere resultatet for 2019. Så skal alt bli riktig.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

mDahle
CONTRIBUTOR *

av mDahle

Hei igjen. Jeg lurer på om jeg har rotet mye her over flere år. Rart jeg ikke har reagert tidligere. Legger ved bilder fra 2018-2019. I 2018 skulle jeg hatt alt over på 2050 Annen Egenkapital? 

Balanse 2019 1.1 viser sånn som det var før jeg disponerte 2061 mot 8800 og 2070 mot 2050, deretter til 8800. Ble det feil ? I balanse 2019 1.2 får jeg likevel et udisponert resultat jeg ikke klarer å se hvor kommer fra.  Nå har jeg rotet meg helt bort, blir bare mer og mer forvirret. 

av Jørn Karlsen

Hei

Ikke så lett å svare på slike spørsmål, uten å gå inn i regnskapet, og se på hva som er ført.

2018.

Her har du disponert resultatet, men om det er riktig bokført kan jeg ikke svare på ut fra denne utskriften

2019.

Du har sendt 2 balanse utskrifter. hvem er den siste ?

Ser på utskrift balanse 2019.1,1

At du har udisponert resultat, men at det også er ført et beløp på konto 2050 Annen egenkapital.

Ser på utskrift 2019. 1.2

Her er udisponert resultat veldig mye lavere og det er ikke ført noe på konto 2050 Annen egenkapital.

Så skal jeg kunne gi noen svar på dette må jeg kunne se inne i ditt regnskap.

Bistår deg gjerne, og da må du bestille en konsulent tjeneste på denne linken

Dette tar sikker ikke lang tid.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen