avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Glad_i_Visma
CHAMPION ***

Anskaffelse/ Leverandør faktura ved årsovergang

av Glad_i_Visma

Hei, 

Vi har vunnet en kontrakt der innkjøpet skal foregå FØR nyttår i 2017(betalingen deles i 2 deler, desember 2017 og jan 2018), men vi kan ikke fakturere kunden før Jan 2018 (p.g.a leveringen og installasjon finner sted i jan 2018). 

Jeg lurte på om da fører

- 1 delbetaling: 2400/4400 leverandørgjeld/fritt varekjøp før nyttår, og 1 etter nytt år?

-fakturerer kunden etter nyttår?

-Vi kan ikke føre dette som utestående kundefordringer i regnskapet da leveringen er i jan 2018 og vi kan ikke fakturere før leveringen?

Vi er startup med litt overskudd resultat hittil. Antar at anskaffelsen vil redusere overskuddet eller vise negativ egenkapital ved årsregnskapet. Er dette positivt (da vi slipper å betale skatt dersom overskuddet blir negativt), men negativt da kundene ser på årsregnskapet fra 2017 neste år?

Hvordan hadde du rådet oss å føre dette?

13 SVAR 13
Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Fazia

Her skal du først føre fakturaen på total beløpet

Kredit 2400 Leverandørgjeld

Debet 4400 varekjøp

Så fører du betalingen, delbetaling 1.

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 2400 Leverandørgjeld.

Pr 31.12.17 Gjør du en korrigering for varebeholdning, slik at disse varene står som en varebeholdning hos deg pr. 31.12.17 og ikke påvirker resultatet pr 31.12.17 (sum på de varene du har kjøp inn i 2017, som du da har på lager og skal levere og fakturere i 208

Debet 1460 Innkjøpte varer for videresalg

Kredit 4390 Beholdningsendring, vidersalg

Da skal du få riktig resulltat for 2017.

Så når du selger disse varene i 2018, kan du fakturere kunden, og føretilbake varebeholdningen.

Debet 4390 Beholdningsendring, vidersalg

Kredit 1460 Innkjøpte varer for videresalg

Lykke til.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Godkjent løsning
Glad_i_Visma
CHAMPION ***

av Glad_i_Visma

1) Her skal du først føre fakturaen på total beløpet
Debet 4400 varekjøp

2) Så fører du betalingen, delbetaling 1.
Kredit 1920 Bankinnskudd

3) Pr 31.12.17 Gjør du en korrigering for varebeholdning, slik at disse varene står som en varebeholdning hos deg pr. 31.12.17 og ikke påvirker resultatet pr 31.12.17 (sum på de varene du har kjøp inn i 2017, som du da har på lager og skal levere og fakturere i 2018
Debet 1460 Innkjøpte varer for videresalg
Kredit 4390 Beholdningsendring, vidersalg

Da skal du få riktig resulltat for 2017.

4) Så når du selger disse varene i 2018, kan du fakturere kunden, og føretilbake varebeholdningen.
Debet 4390 Beholdningsendring, vidersalg

Hei Jørn, 

Takk for svaret. Men punkt (1) Jeg kan ikke føre faktura på det totale beløpet samlet ettersom ca. 80 000kr skal betales først 2017, deretter etter en produksjonstid på 6 uker betales det 80 000kr i jan 2018. Da vil valutakursen endret svært mye. 

Det du har forklart over er å "lagerføre varen på en måte". 

Kan jeg ikke bare føre delbetaling 2400/4400 og periodisere kostnader???

Glad_i_Visma
CHAMPION ***

av Glad_i_Visma

Hei Jørn, 

Takk for svaret. Men punkt (1) Jeg kan ikke føre faktura på det totale beløpet samlet ettersom ca. 80 000kr skal betales først 2017, deretter etter en produksjonstid på 6 uker betales det 80 000kr i jan 2018. Da vil valutakursen endret svært mye. 

Det du har forklart over er å "lagerføre varen på en måte". 

Kan jeg ikke bare føre delbetaling 2400/4400 og periodisere kostnader???

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Fazia

Hvis du får faktura på hele beløpet, skal du føre hele fakturaen, Hvis ikke må du få 2 fakturaer.

Valutakurs vil endre seg men da vil systeme automatisk regne ut Agio tap eller vinning.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Glad_i_Visma
CHAMPION ***

av Glad_i_Visma

Hei Jørn, 

Dette ble litt uklart svar. 

Jeg har innledningsvis skrevet at faktura blir delt i 2. Den ene betaling betaler jeg i 2017, den andre delen betaler i 2018 januar. 

1. Kan jeg periodisere faktura som jeg mottar i 2017? (den første delen)
  2. Hva er forskjell på å "periodisere kostnader" og hele den prosessen du har forklart over?

Jeg ber om konkret svar og enklere og korrekt måte å føre dette på. 

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Fazia

Kostander som periodiseres er driftsutgifter, og ikke vare kjøp, Varekjøp skal så som beholdning av varer pr. 31.12. Men eks, forsikringer osv. kan periodiser og står som forskuddsbetalte kostnader.

Så varekjøp skal føres som varekjøp og justeres mot varebeholdning pr. 31.12. slik at du da har varer på lager pr. 31.12. Da dette er en eiendel.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Godkjent løsning
Glad_i_Visma
CHAMPION ***

av Glad_i_Visma

Tusen takk Jørn, 

Dette var veldig konkret svar og jeg har forstått nå hvorfor jeg ikke kunne periodisere varekostnader. 

Glad_i_Visma
CHAMPION ***

av Glad_i_Visma

Hei Jørn, 

Nå har jeg betalt 50% delbetaling til produsenten på beløp 107 000 kr. 50% betales i 2018. Det er 2 separate fakturaer fra produsenten. 

Da fører jeg først leverandørfaktura i 2017 desember: Litt usikker, blir ikke det negativt egenkapital ettersom 107 000 blir redusert i 2017??

For beløp 107 000 kr:  

Debet 4400 varekjøp

Jeg har betalt dette beløpet fra gjeld konto direkte. Da fører jeg et manuelt bilag i Visma e-Accounting:

For 107 000 kr.

Kredit 1920 Bankinnskudd

Pr 31.12.17 Gjør du en korrigering for varebeholdning, slik at disse varene står som en varebeholdning hos deg pr. 31.12.17 og ikke påvirker resultatet pr 31.12.17 (sum på de varene du har kjøp inn i 2017, som du da har på lager og skal levere og fakturere i 2018. 

Da oppretter jeg et manuelt bilag og fører 107 000 kr. 

Debet 1460 Innkjøpte varer for videresalg

Kredit 4390 Beholdningsendring, vidersalg

Da får jeg riktig resulltat for 2017. Regner med at jeg har opprettet et varelager slik som beskrevet over med verdi 107 000 kr (delbetaling som jeg har betalt forskuddsvis til produsenten). 

I 2018 fører jeg leverandørfaktura for delbetaling 2 helt vanlig. 

Deretter når varen er installert fakturer jeg kunden helt vanlig. 

Tilslutt fører jeg varebeholding som "forbrukt" ved å opprette et manuelt bilag:

Debet 4390 Beholdningsendring, vidersalg

Godkjent løsning
Glad_i_Visma
CHAMPION ***

av Glad_i_Visma

TUSEN TAKK!!!

Jeg fikk dette til!!

Har for første gang opprettet varebeholding, og delbetalingen har ikke påvirket resultat for 2017. 

Takk for alle konkrete råd!

Glad_i_Visma
CHAMPION ***

av Glad_i_Visma

Hei Jørn, 

Avventer fortsatt svar ettersom vi begynner å få flere bestillinger der betaling skal skje i 2017 og levering og fakturering er i 2018. 

Vil sette stor pris på snarlig svar på det jeg har etterspørt over.

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen (Oppdatert ‎04-12-2017 19:11 av Jørn Karlsen VISMA )

Hei Fazia

Beklager at du ikke fikk svar med en gang. men som det står i faglig forum så kan det ta inntil 48 timer før henvendelsen kan bli besvart, siden jeg holder kurs og seminarer på dagtid.

Så faglig forum er en ekstra tjeneste vi gir utover vanlig support, hvor henvendeser blir besvart i løpet av kort tid.

Våre eksperter, med bred erfaring fra tidligere stillinger som regnskaps- og økonomisjefer og fagansvarlige svarer deg på spørsmål innen temaene regnskap og lønn. Vi gjør oppmerksom på at svartiden kan være på opptil 48 timer.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Glad_i_Visma
CHAMPION ***

av Glad_i_Visma

Takk!

Skal huske fremover at svartiden er 48 timer. 

Jeg hadde virkelig ikke klart meg med Visma e-accounting uten dette forumet. 

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Fazia

Ikke noe problem, er jeg ledig svarer jeg raskere.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen