avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Steve Hernes
CONTRIBUTOR **

Ansvarlig lån

av Steve Hernes

Hei

Jeg har et aksjeselskap, og har ytt selskapet ansvarlig lån (som ikke kan betales tilbake uten bankens godkjennelse) Samt tatt opp et 4-årig kort lån i mitt navn (ansvarlig) for bedriften. Hvilke konto bør jeg bruke på disse for at de skal kunne "ansees" som egenkapital i gitte tilfeller... konto 2285 - 2286 etc?

7 SVAR 7

av Jørn Karlsen

Hei

Siden dette er et lån fra deg til selskapet vil ikke dette øke egenkapitalen i selskapet,

Lånet øker gjelden, men styrker likviditeten i selskapet.

Du har da overført lånet til bedriften og da føres det slik:

Debet 1920 Bankinnskudd

Kredit 2255 Gjeld til eier

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Steve Hernes
CONTRIBUTOR **

av Steve Hernes
Ok, men hva om det er definert som konvertibelt (til aksjer). Er det da ansvarlig og ev konto 2285?
Eller gjelder det bare lån som i praksis ikke nedbetales, eller ansees som evigvarende og kun renteberegnes?
Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Hvis du øker akse kapitalen, da øker egenkapitalen. Men da er det ikke et lån.

Konto 2285 er ikke en standard konto, så da må jeg vite hva kontoen heter hos deg.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Godkjent løsning
Steve Hernes
CONTRIBUTOR **

av Steve Hernes
Det var noe jeg fant på nett... 2285
Se vedlegg
Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Dette er en konto som ikke er i vår standard konto plan. men vi har tilsvarende 2280 Stille interessentinnskudd og ansv. lånekapital.

Men det er fortsatt et lån, og styrker ikke egenkapitalen.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Steve Hernes
CONTRIBUTOR **

av Steve Hernes
Takk👍

av Jørn Karlsen

Hei

Bare hyggelig. Lykke til.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk Godta som løsning