Fagområde Spør eksperten
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Highlighted
CONTRIBUTOR **

Arbeidsgiveravgift - sone?

Hei!

Jeg arbeider freelance for eget firma og har fast bostedsadresse i Harstad (sone 4). Mine arbeidsoppdrag i 2017 har vært i  Meløy (sone 4) og sist i 2 uker i april/mai i Kåfjord (sone 5). Jeg ble sykemeldt 12 mai og skal nå postere lønn/sykepenger til meg for Mai/Juni med utbetaling 9 Juni. Hvilken avgiftssone bruker jeg da - 4 eller 5?

Mvh

Kjetil Johansen 

3 SVAR 3

Re: Arbeidsgiveravgift - sone?

Hei Kjetil

Du skal benytte sone 4 hvor du har adresse, går ut fra at det er NAV i sone 4 som har utbetalt refusjonen.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen 

CONTRIBUTOR **

Takk for raskt svar Jørn!

Det er riktig at NAV Harstad refunderer sykepengerne. Når skal jeg bruke avgiftssone 5 da? Vanligvis arbeider jeg et par uker i slengen og har 4-5 uker fri. Er det slik at bruken av avgiftsone der inntejeningen har funnest sted bare gjelder i den perioden jeg arbeider - dvs 2 uker for henholdsvis Kåfjord (sone %)?

mvh

Kjetil

Jei Kjetil

Det er ikke lengre lov å flytte AGA beregningen til en lavere sone, Så hvis du jobber og har arbeidsadresse i en some eks. 14,1% så kan man ikke beregne AGA for en sone med lavere sats.

Men er har du arbeidsadresse i en lavere sone, og utfører arbeid i en sone med høyere AGA sone, skal du beregne etter den høyere satsen.

Jeg ville Ført med den AGA sonen du har arbeidet mest, men ikke hvis den er lavere enn den der firmaet har adresse.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen