avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Inken Norberg
CONTRIBUTOR *

Arbeidsgiveravgift

av Inken Norberg

Hei,

ser i saldobalansen at det står to kontoer knyttet til arbeidsgiveravgift:

Konto 2770        Påløpt arbeidsgiveravgift             viser kr 366.697

Konto 2780        Skyldig arbeidsgiveravgift            viser kr 468.391,06

Jeg overførte arbeidsgiveravgift for 1. termin 15.03.21 og førte det på konto D 2770 mot K 1920.

Betalingsoversikten generert av systemet for 2. termin viser et beløp på kr 47.904.

Etter min forståelse burde samme beløp (kr 47.904) stå som «skyldig arbeidsgiveravgift», ikke sant?

Jeg har ført betaling av AGA i alle år på konto 2770 – men det er kanskje feil?

Hvordan kan det rettes at systemet viser nå riktige tall på begge kontoer?

3 SVAR 3

av Jørn Karlsen

Hei

Disse to kontoen har forskjellig beskrivelse.

Konto 2770 Skyldig arbeidsgiveravgift

Beskrivelse: Her føres skyldig arbeidsgiveravgift. Dette føres vanligvis sammen med utbetaling av lønn. Det som føres på denne kontoen skal være med på terminbeløpet som skal betales til det offentlige, 6 ganger i året eks. januar og februar som har forfall 10. mars.

Konto 2780 Påløpt arbeidsgiveravgift påløpt lønn

Beskrivelse: Her føres arbeidsgiveravgift på lønn som ikke ennå er utbetalt, når man periodiserer lønnen. Dette bokføres manuelt, kontoen brukes ikke automatisk i Visma eAccounting.

Normal lønnsutbetaling blir skyldig Arbeidsgiveravgift AGA ført på konto 2770 Konto 2770 Skyldig arbeidsgiveravgift

Når du betaler AGA så har du riktig føring:

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 2770 Skyldig arbeidsgiveravgift

du må gå inn på konto 2770 og 2780 og se hva som er ført på disse kontoene, og om noe er feilført. Korrigere de bilagene som evt. er feil ført. og føre om du evt. har glemt å føre noen utbetaliger av AGA.

Saldo på konto 2770, skal være AGA for siste lønningene som det ikke er betalt termin for ennp.

Du kan ta ut terminoppgaver for hver termin i 2020 og 2021, og sjekke om det stemmer med bokføring av AGA og det som er betalt.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Inken Norberg
CONTRIBUTOR *

av Inken Norberg

Hei,

takk for raskt svar.

Jeg har aldri ført noe manuelt på konto 2780 (vi bruker Mamut, ikke Visam e-accounting). Jeg ser i hovedbok at alle transaksjoner knyttet til denne kontoen kommer fra lønnskjøringer (alle bilag begynner på L...).

Vi har brukt systemet siden 2016 og jeg ser at beløpet på denne kontoen har bare vokst i den tiden, siden ingen har ført noe mot denne kontoen. 

Hvordan får jeg beløpet fjernet fra kontoen?

Vedr konto 2770 har jeg kun ført utbetalinger ved terminoppgaver, dvs debet 2770 mot kredit 1920.
Det ble ikke ført noe ifm selve lønnskjøringen.

Hvordan skal det i så fall gjøres, slik at saldoen blir som du skriver AGA for siste lønningene som det ikke er betalt termin for ennå?

Takk for hjelpen!

av Jørn Karlsen

Hei

I Visma Mamut er konto 2780Skyldig arbeidsgiveravgift  standard kontoen for skyldig arbeidsgiveravgift

Men konto 2770 Påløpt arbeidsgiveravgift, denne kontoen er beregnet Arbeidsgiveravgift som ennå ikke er utbetalt.

Du må se hvilken konto du har lønns bilagene på. Og om det er noen konto med andre typer bilag.

Betaling av Arbeidsgiveravgift skal da føres mot konto 2780 Skyldig arbeidsgiveravgift. Med mindre dere har endret standard kontoer.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen