for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Ansatt leverer bompenger faktura månedlig til arbeidsgiver. Ansatten bruker sin privat bil til tjenestereiser/yrkesreiser. Arbeidsgiver betaler hans faktura av bompenger. Skal dette bokføres slik:
D 7140 Reisekostnad, ikke opplysningspliktig
K Leverandør ???
Løst! Gå til løsning.
Hei
Hvis den ansatte leverer sin egen bomregning til arbeidsgiver som betaler denne, så går jeg ut fra at de ansatte har skrevet kjørebok for kjøringen i jobb.
Da kan bedriften dekke de bompengene som gjelder yrkeskjøring skattefritt.
Alle andre bompenger blir skattepliktig.
Så den delen av bomregningen som er spesifisert i en kjørebok kan føres på konto 7140 Reisekostnader, ikke oppgavepliktig
De bompengene som er privat kjøring, og arbeidsgiver dekker føres på konto 7130 Reisekostnader, oppgavepliktig.
Det beløpet du fører på konto 7130 må legges inn som naturalytelse skattepliktig på lønnsslippen til den ansatte. Og den ansatte må skattes av dette beløpet, og bedriften betaler arbeidsgiver avgift av beløpet.
En kjørebok, skal bestå av følgende informasjon.
Navn og adresse på den ansatte
Dato for kjøring
Klokkeslett for kjøringen
Fra gate adresse til gate adresse
Antall kilometer
Formål med kjøringen
Hvilken kunde/møte den ansatte har deltatt på.
Underskrift
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Takk for svar.
De ansatte leverer reiseregninger med informasjon som du ga på svaret ditt.
Jeg bokførte under konto 7013 kostnad transportmideler. Blir dette feil, ikke sant?
Jeg må rette dette opp? Skal jeg reversere de bilagene og bokføre på nytt? Det er bokført en bilag (inngående faktura) i februar og i april. Blir da korrekt i forbindelse med leverte MVA-meldinger?
Hei
Du kan flytte beløpet, bare bokføre saldo på konto 7013 til 7300
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Copyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.