cancel
Showing results for 
Search instead for 
Did you mean: 
My Areas

Sign in or create account

to get a personalized navigation.

CHAMPION *

Års-avslutning og reskontro avvik?

by Lotte Valla

Hei! 

Jeg har ett pkt i årsavslutningen asom jeg sliter med og håper å få hjelp til så raskt som mulig.

Jjeg har registrert en faktura på 25 000,- som skulle ha beløpet 4250. Altså lagt inn faktura med feil beløp.

Denne er korrigert som du ser av skjermbildet men med datoer i 2015 og 2016. 

Jeg får et avvik i pkt reskontro mellom leverandørgjeld og ubetalte leverandørfakturaer på kr 4250,-.

Jeg tror det kan skyldes denne fakturaen?

Sender et vedlegg som viser hva jeg har gjort.

Kan dere hjelpe slik at jeg får dette riktig?

Mvh

Lotte

6 REPLIES 6
Accepted solution
CONTRIBUTOR ***

by Ellevill

Hei Lotte

Mitt problem oppsto via en betaling for 2015 +forskuddsbetaling for 2016 fra kunde hvor support forslo å fakturere det hele 2015 + kreditere forskuddsbeløpet til 2016, og så fakturere kredit i 2016. Jeg gjorde noen feil og kom til å kjede (når jeg rettet) på tvers av årsskiftet. Etter å ha rettet tilbake igjen osv sitter jeg (så langt jeg ser nå) med riktig salgsbeløp fra kunden i 2015, men likevel med en reskontro på kunden for 2015 som er beløpet som er kreditert i 2016... Så noe har jeg (mer sannsynlig enn programmet...) gjort feil. Skulle gjerne hatt mulighet til å se hvordan programmet faktisk gjør...

Ser fram til hva Christina kommer med

Mvh Ingelise

ICL-Orkide
Accepted solution
VISMA

by Christina Mathisen

Hei

Denne saken skal bli besvart av meg på 2.linje support. Jeg har ikke løsningt til deg akuratt nå, men jeg kommer tilbake til deg med løsning eventuelt sender deg epost om jeg trenger flere opplysninger.

Så da hører du fra oss igjen snart. 

Mvh Christina Mathisen

eAccounting support

CHAMPION *

by Lotte Valla

Hei Ingelise.

Får du også avvik i som ikke kan forklares?

Lurer på om det er en programfeil?

Regnskapsfører finner ikke feilen og sier at alle føringer stemmer.

Håper det kommer et svar på dette som kan løse saken 🙂

Mvh Lotte

CONTRIBUTOR ***

by Ellevill

Hei, jeg har et lignende problem og vil svært gjerne se forslag til en grei løsning!

Mvh Ingelise

ICL-Orkide
CHAMPION *

by Lotte Valla

Hei igjen!

Har nå sendt saken til Support men ble henvist til faglig support fordi det er et regnskapsmessig spørsmål.

Hva gjør jeg da?

Håper du kan se på saken en gang til 🙂

Beskriver saken nedenfor slik jeg la den frem for support?

- Får et avvik på Årsavslutning under pkt. reskontro. Diff. mellom leverandør og ubetalte leverandør faktura. (pkt1 i vedlegg)

- Finner beløp som stemmer med avviket på 4250,-

- Dette beløpet stammer fra en delinnbetaling på faktura som er delkreditert og kjedet. (Se pkt. 2 i vedlegg)

Jeg registrerte en faktura med feil beløp, 25 000,- istedenfor  4250,-

Gjorde en delbetaling mot denne fakturaen på 4250,-, krediterte resten av fakturaen og kjedet. 

- Så fikk jeg råd fra support om å flytte innbetalingen fra 2016 til 2015. (Pkt. 3 i vedlegg)

Da fikk jeg avvik med bankavstemming selfølgelig 😞

Da begynner det å bli rot og jeg tør ikke gjøre mere her før jeg vet at noen kan hjelpe meg på orntlig.

Dette sier Support er en regsnkapsførers spørsmål og ikke system.

Henviser til support sak 84979.

Mvh Lotte

Accepted solution
VISMA

by Jørn Karlsen

Hei Lotte

Det er fordi du har kjedet bilag i 2015 og 2016, med dato i 2016.

I slike tilfeller burde du ha ført ktreditnotaen med samme dato som fakturaen, kjedet disse, og ført fakturaen på nytt.

Og så betalt denne i 2016.

Har du behov for bistand til å rette dette, ta kontakt med support.

Dette er et faglig forum, hvor jeg svarer på regnskaps og lønnsfaglige spørsmål. men support bistår deg med programmet.

Lykke til.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen