avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Terje Andersen1
CONTRIBUTOR *

Årsavslutning, diverse spørsmål

av Terje Andersen1

Hei!

Har en utfordring som gjelder årsavslutning, både 2017 og 2018.... Slik jeg har forstått det, skal årsavslutningen automatisk føre årets tap på konto 2080, men det kan jo være feil. Dette er ikke skjedd hos meg.

Årsresultatet som er underskudd for 2017 er ført på 8800, kredit, og 2050, debet. Dette er gjort av systemet, men jeg har ikke ført årets underskudd til 2080 og privatuttak til 2050 manuelt. Regner med at dette må/skal gjøres.

Hvordan stiller det seg når en har underskudd, men har tatt ut noen kroner og ført det på 2060. Skal det også føres mot 2050 eller en annen konto?

Dette gjelder 2017 der årsavslutning er gjort. Kan/bør/må dette føres i ettertid??

Jeg har også en post på 2079, Innkjøpte varer til selskapet som jeg regner med (ut fra veiledningen) at dette må føres manuelt mot 2080. MEN da vil jo 2080 ha to poster, det reelle underskuddet pluss innkjøpte varer til selskapet.... eller skal dette gjøres på en annen måte??

Det burde stått klarere hvilke konti som MÅ føres manuelt og HVILKE konti som føres automatisk. Så før jeg foretar årsavslutning for 2018 hadde det vært fint om dere kan presisere HVA systemet nå fører og HVA som MÅ føres manuelt med aktuelle kontonummer og debet/kredit posteringer både før og etter årsavslutning er foretatt.

Jeg synes ikke rettledningen er klar på dette området.

Mvh Terje

3 SVAR 3
Terje Andersen1
CONTRIBUTOR *

av Terje Andersen1

Hei Jørn, ja det er ENK, tusen takk for svar! Det var oppklarende, men en ting:

Innkjøpte varer til firmaet er ikke salgsvarer, det er forbruksartikler som er kjøp inn utenom banken, DVs varer/tjenester som jeg har betalt av egne midler, men som må føres på firmaet fordi det benyttes der. Det er altså utgifter til driften av selskapet.

Så hvordan skal det føres korrekt??

Mvh

Terje

av Jørn Karlsen

Hei Terje

Bare hyggelig.

Kjøper du varer også videre som du bruker i driften. Men private midler fører du det slik:

Kredit 2060 privatuttak eller 2255 Gjeld til eier.

Debet den kostlandskontoen du ønsker

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

av Jørn Karlsen

Hei

Boksføringforslag på bokføring av årets resultat er litt forskjellig i forhold til hvilken selskapsform du har i eAccounting.

Du skriver ikke hvordan selskapsform du har. eller om det er AS eller Enkelt Personforetak. Men går ut fra at du har enkelt personforetak, siden du har ført privatuttak.

Underskudd i en bedrift skal resultatet føres slik: 

Debet 2080 Udekket tap (Bal)

Kredit 8990 Udekket tap (Res)

Årsresultat for 2017 er bokført feil og skulle vært bokført slik hvis du hadde underskudd for 2017:

Kredit 8990 Udekket tap (Res)

Dette kan du nå endre i ditt regnskap i 2017, ved å føre resultatet ut av beløpet du hadde underskudd i 2017 ut av konto 2050 til 2080 eks. pr. 01.01.2018.

Kredit 2050 Annen egenkapital

Ved å bokføre underskuddet på konto 2080 så viser du hva du har som fremførebart underskudd. Som går til fradrag på skatten neste år, hvis du har overskudd.

Privatuttak føres kun i Balansen, og har ingen ting med resultatet å gjøre.

Som eier av et ENK. så skattes du av resultatet for firmaet og får ikke fradrag for privatuttak.

Innkjøpte varer for videre salg skal føres mot konto 4000 (eller en annen konto i fire tusen serien. Slik at denne kostnaden kommer med i resultatet.

Har du varer på lager pr. 31.12. så skal du foreta en vare telling av alle varer og komme frem til en verdi på varelage som du fører slik hvis det er en økning av varelager i forhold til hva du har på konto 1460

Dette føres slik:

Debet 1460 Innkjøpte varer for videresalg

Kredit 4090 Beholdningsendring, råvarer

Og motsatt vis du har en nedgang i varebeholdning.

Skjønner hva du mener med mer informasjon. Men det er mange forskjellige utfall av hvordan ting skal føres. Så det er årsaken til dette.

Som fag person anbefaler jeg alltid, å få kunder en regnskapsfører til å kontrollere og forta årsavsluttingen.

Lykke til.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen