avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Mari53
CONTRIBUTOR *

Årsavslutning for forening : spm til konto 2050 og 8800

av Mari53

Hei, 

Vi tok i bruk Visma eAccounting i februar 2020. For å få lagt inn daværende status per konto, la vi inn en årsavslutning for 2019 der totalsummen ble lagt debet på 8800 og kredit på 2050 (iht. oppskrift på programmet). Deretter bokførte vi summene fra 8800 til de respektive kontoene de skulle på, slik at vi hadde saldo med oss inn i 2020 (vi brukte et annet regnskapsprogram for 2019, så dette ble kun gjort for å få saldoene korrekt i Visma ved oppstart). 

Nå skal vi avslutte regnskapsåret 2020 (og 2019, ettersom det ble glemt sist), og i den forbindelse har jeg følgende spørsmål: 
- Jeg fikk beskjed av Visma kundeservice om å opprette manuelt bilag (siden vi er forening) og føre overskuddet debet på konto 8800 og kredit på konto 2050. Vi bruker ikke disse kontoene til noe annet, noe som bl.a. betyr at konto 2050 bare vil akkumulere seg større og større summer i kredit etterhvert som årene går. Er dette riktig? 
Det ser veldig rart ut på hovedboka at konto 2050 bare står der med sin minus/kredit sum, og at denne bare vil bli høyere og høyere etterhvert som årene går. 

Kort oppsummert er altså spørsmålet mitt: 
- Er det riktig at konto 2050 bare skal akkumulere seg større og større kredit sum etterhvert som årene går, og skal jeg altså da se bort ifra at dette ser rart ut i hovedboka?

Hilsen Mari

1 SVAR 1

av Jørn Karlsen

Hei

Det høres ut som Inngående balanse ble lagt inn feil hvis du førte slik:

Debet på 8800 og kredit på 2050

Inngående balanse skal kun inneholde konto 1000 til 2999. og når alle kontoene er lagt inn skal du ha like stort beløp til debet og kredit. Slik at bilaget går i null.

Vet ikke hvilken dato du la inn disse tallene med. Men du skriver at dere begynte med Visma eAccounting i februar. Hva med tallene for Januar,

Konto 2050 Annen egenkapital, vil vokse ved overskudd. Og det er rikitg.

Balansen viser:

Eiendeler

-Gjeld

= Annen egenkapital

Så det er helt korrekt.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen