avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

khorst
CONTRIBUTOR *

Årsavslutning og valutakursavvik

av khorst

Hei

Jeg holder på med årsavslutningen i mitt/vårt ENK, og skal derfor gjøre vurdering av verdien på en valutakonto jeg har (EUR).

Problemstilling: når jeg bruker funksjonen "Vurder" i eAccounting får jeg én NOK-verdi, men i årsoppgaven fra banken er det satt en annen NOK-verdi på samme beløp i EUR. (Verdien som banken har oppgitt er dermed også den som er innrapportert til Skatteetaten som NOK-saldo på kontoen).

Hvilken NOK-verdi skal jeg benytte i regnskapet?

Hvis jeg benytter verdien som eAccounting gir så blir vel dette feil? Eller har jeg oversett/misforstått noe?

mvh KH

3 SVAR 3

av Jørn Karlsen

Hei

Har du lån i utenlandsk valuta, så skal valuta omregnes til NOK. Etter kursen på EUR som var i Norges bank.

Du må da justere bankkontoen i regnskapet slik at det blir riktig beløp i NOK.

Så fører du mot konto på konto 8060 Valutagevinst (Agio) eller 8160 Valutatap (Disagio)

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

khorst
CONTRIBUTOR *

av khorst

Hei

Takk for rask tilbakemelding. 

Da ser jeg at når jeg bruker funksjonen "Vurder" i eAccounting for å få verdien pr 31.12.2020 så benyttes Norges Banks kurs fra 30.12. Da må jeg altså gjøre en manuell registrering for å få verdien pr 31.12.

Et oppfølgingsspørsmål:

Ettersom kursen fra Norges Bank avviker fra den kursen banken (i dette tilfellet DnB) opererer med i årsoppgaven, så blir det et avvik mellom regnskapsmessig verdi baset på Norges Banks kurs og den verdien som banken rapporterer som beholdning til Skatteetaten. Vil ikke dette skape noen problemer?

mvh KH

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Det må føres som et manuelt bilag.

Du skriver "Ettersom kursen fra Norges Bank avviker fra den kursen banken (i dette tilfellet DnB) opererer med i årsoppgaven"

Viser Valuta kontoen i DNB også beløpet i NOK, da ville jeg endret saldoen til å stemme med beløpet i NOK fra kontoutsriften.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen