Mine områder
Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Hjelp
Jeanette MH
CONTRIBUTOR ***

Årsoppgjør: diff ved avstemming av mva

av Jeanette MH

Hei, 

I forbindelse med årsoppgjøret har jeg avstemt oppgjørskonto for mva (2740) mot mva tilgode for 6. termin 2020 (iht mva-melding). Her får jeg en diff på 1500 kr.

I februar i år "angret" jeg mva-meldingen i Visma for 5. termin 2020, da det dukket opp inngående fakturaer for oktober 2020 som firmaet kunne få mva-fradrag for. Jeg bokførte ny mva-melding og sendte mva-erstatningsmelding i Altinn. Dette utgjorde en tilbakebetaling av mva på 1500 kr. Tilbakebetalingen ble bokført slik (15.02.2020):

1920: debet 1500 kr

2740: kredit 1500 kr

Jeg antar at det er derfor jeg får denne diffen på 1500 kr når jeg skal avstemme mva ifb med årsoppgjøret? Hva gjør jeg med diffen? Kan den stå slik den er? Og må den isåfall kommenteres på noen måte (slik at revisor "godkjenner" den)?

Mvh Jeanette (som skal levere årsoppgjør for første gang)

7 SVAR 7
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Dette er en differansen du bør finne ut av.

Du bør ta ut en hovedboks utskrift av konto 2740 Oppgjørskonto MVA.

Stemmer inngående balanse i 2020, med MVA termin 6-2019?

Så går du igjennom alle føringene på konto 2740 Oppgjørskonto MVA, ser at bokførte  MVA-meldinger stemmer med betalt eller tilbakebetalt MVA stemmer. Konto 2740 Oppgjørs konto MVA, skal gå i null etter hver gang du har betalt MVA.

Da vil du finne ut hvilken måned denne differansen oppsto, og evt kan korrigere differansen.

Sjekk også at du ikke har saldo på de andre MVA kontoene.

Siden du har revisor, ville jeg snakket med han om hvordan du skal håndtere denne lille differansen, dersom du ikke finner feil og får rettet den.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Jeanette MH
CONTRIBUTOR ***

av Jeanette MH

Hei igjen og takk for svar,

1. Ok, jeg har tatt en hovedboksutskrift av konto 2740

2. Ja, inngående balanse 2020 stemmer med MVA for 6. termin 2019

3. Jeg har nå gått igjennom alle føringene på 2740 og sammenlignet med utbetalt MVA. Jeg kommer frem til den samme diffen på 1500 kr og ser at den stammer fra 5. termin (som nevnt over). I februar i år sendte jeg inn en korrigert MVA-melding for 5. termin, som utgjorde en ekstra utbetaling på 1500 kr. Diffen forsvinner etter utbetaling av MVA tilgode 12.02.2021.

4. Jeg har ingen saldo på de andre MVA-kontoene.

Er det egentlig da en diff? Hvordan skulle jeg isåfall ha bokført korrigeringen av 5. termin?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Annullerte du da innsendte MVA melding og sendte ny MVA melding fra Visma eAccounting ?

Eller sendte du inn manuell korrigerings melding på MVA ?

Hvis  du annullerte og sendte inn ny MVA melding fra systemet, så skulle ikke denne differansen oppstå.

Da skulle bokføringene bli korrekte.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Jeanette MH
CONTRIBUTOR ***

av Jeanette MH

Hei, 

Jeg "angret" MVA-meldingen i Visma, og sendte inn ny MVA-melding fra Visma. 

I Visma Community anbefales det å avstemme konto 2740 mot MVA-meldingen for 6. termin 2020 ved årsoppgjør. Men, korrigeringen jeg gjorde, gjorde jeg jo mot 5. termin. Avstemmer jeg kanskje på feil måte i mitt tilfelle?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det er riktig MVA konto 2740 Oppgjør konto for MVa, bør avstemme annen hver måned Mot innsendte MVA melding.

Siden du sendte inn korrigert MVA melding for 5 termin, så skal du kanskje ha penger tilgode, eller betale mer. Det må du ta hensyn til i avstemmingen. Hvis korrigeringen ble gjort i 2021.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Godkjent løsning
Jeanette MH
CONTRIBUTOR ***

av Jeanette MH

Ja, korrigeringen ble gjort i februar i år, slik at per 31.12.2020 hadde vi 1500 kr tilgode, men da fra 5. termin og ikke 6. termin. Jeg legger ved forklaring til diffen i årsoppgjøret, slik at revisor kan se dette ved innlevering. 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Så bra, da skal alt være i orden.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen