avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

VVO
CONTRIBUTOR *

Avansesystem - izettel oppgjør

av VVO

Hei,

Jeg er kjent med avansesystemet, men lurer på hva som blir det mest korrekte i tilfellene med bruktsalg. 
Si man kjøper inn en brukt vare fra privatperson til 1000 kroner og selger den for 2000 kroner, da skal man kun betale MVA av fortjenesten, altså 1000 kroner. Det skal jo ikke fremgå for forbruker slik jeg har forstått det og mva skal ses på hele beløpet for forbrukeren. 

Når jeg da bruker izettel så vil jeg få en salgskvittering hvor det trekkes mva av hele de 2000 og et oppgjør som går direkte mot visma eAccounting. Er det da korrekt å lage et korrigeringsbidrag på det oppgjøret? Eller bør jeg korrigere hele salget og lage faktura på det? 

3 SVAR 3

av Jørn Karlsen

Hei

Salg av brukte varer og avansesystemet, denne funksjonen har vi ikke i Visma eAccounting pr. i dag.

Du skal ikke gjøre slik du forklarer med å ha faktura / kvittering på hele beløpet med MVA. 

I følge lovverket skal det være slik:

To fakturalinjer per vare
For å fakturere med avansesystemet i Conta fører du hver vare på to fakturalinjer. I den første fakturalinjen setter du opp innkjøpsprisen med 0% MVA (unntatt). På den andre fakturalinjen skriver du avansen og legger til 25% MVA. Det er et krav i bokføringsloven at det må komme tydelig fram at avansesystemet er lagt til grunn for utregningen av merverdiavgiften.

NB: Bokføringsforskriften krever at MVA-summen ikke skal vises på salgsdokumentet til kunden. Det skal fremgå at MVA er inkludert i totalprisen og at inngående MVA for kjøperen ikke er fradragsberettiget. Dette er for at avansesystemet skal kunne benyttes i flere ledd fremover i tid.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

VVO
CONTRIBUTOR *

av VVO

Skjønner, det blir altså feil å gi ut en kvittering på kjøpet hvor mva i beløp står inkludert. Det skal kun angi at mva er innbakt i prisen, men ikke fortelle hva. 

Men slik jeg har forstått det så er avansesystem kun en måte å regnskapsføre og beregne mva på, eller tar jeg helt feil? Dette er essensielt for bedriften å kunne bokføre bruktsalg. Og kan jeg bruke Visma til det slik som beskrevet med Conta? 

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Du kan bruke Visma til å lage faktura.

2 linjer

En linje uten MVA

En linje med MVA

Da får kunden en kvittering med MVA, noe han ikke skal ha. Men det blir bokført riktig.

Jeg kan ikke svare deg på hva som er beskrevet i Conta dessverre.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen