avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Pixxit
CHAMPION *

Avskrive utsyr

av Pixxit

Jeg har for første gang gjort ett kjøp som er stort nok til at det skal avskrives. 

Jeg har ENK og trenger bare å forholde meg til skattemessig avskriving. 

Hvordan gjør fører jeg dette riktig i regnskapet? Jeg har visma eaccounting. 

Kjøpet er teknisk utstyr til utleie til arrangementer, blant annet kameraer, dersom det betyr noe. 

5 SVAR 5

av Jørn Karlsen

Hei

Alle eiendeler som kjøpes, som har varighet over lengre tid. minimum 1 år, og verdien er over 15.000,- eller flere innkjøp der hvor det er en samlet investering skal føres som eiendel i balansen. og avskrives over den levetiden dette har.

Kamera har en minimum leve tid på 3 år.

Den kan føres på konto 12xx.

Legger du inn eiendelen i eiendelsregisteret, får du regnskaps messig verdi som er lineær avskrivning. Men skatte messig verdi er eks. 20% av bokført verdi til en hver tid.

Fordelen med å legge den inn i eiendelsregisteret, er at du får automatisk avskriving.

Skattemodulen oppretter automatisk avskrivningskjema. hvor du der enkelt kan korrigere til Skattemessig verdi.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Pixxit
CHAMPION *

av Pixxit

Bestillingen er totalt på kr: 118 000kr inkludert MVA. 

Men dette er for mange ting, blant annet to kameraer på kt 28 000pr stk og en kontroller på kr 22 000. Resten er småting. 

Jeg hadde tenkt til å skrive av småtingene med en gang og avskrive utstyret som er over 15.000 som eiendeler. Er det greit å gjøre det på den måten selv det er kjøpt samlet? 

av Jørn Karlsen

Hei

Hvis disse tingene hører sammen, så er det en samlet investering, og da skal alt føres som en eiendel.

Årsaken til at større kjøp av eiendeler, skal føres som en eiendel og avskrives, er skattemessig.

Alle eiendeler sover 15.000,- og samlet investering blir da avskrivningene hver år, og danner fradrag for skatt.

Fører du alle eiendeler i resultatet får du større skattefradrag, men dette er ikke lov etter skatteloven. Dersom eiendelen er høyere enn kr 15.000,- eller det er en samlet investering.

Og eiendelen fortsatt har en verdi for ditt selskap.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Godkjent løsning
Pixxit
CHAMPION *

av Pixxit

Jeg skjønner, men kjøper er 2stk kamera og en kontroller (dette tenker jeg at hører sammen).

Men i tillegg er det bokser og kabler som egentlig ikke har noe med kameraet å gjøre, det er bare tilfeldigvis på samme bestilling. Skal det alikevell stå som en eiendel? Ser det ikke rart i regnskap med en eiendel som i virkeligheten er 9 dingser? 🙂 

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Hvis alle disse bokser, kabler osv, brukes i tilknytting til disse kameraene, så er det en samlet investering.

Så er det slik at en samlet investering, kan bestå å av flere fakturaer, eller kvittering. Men det kan fortsatt være en samlet investering.

Men dette må du selv vurdere.

Kjøper du annet utstyr eks. en kabel senere tidspunkt så blir det da som en kostnad i resultat regnskapet.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen