Mine områder
Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Hjelp
Jørn Arvid Myrheim
CONTRIBUTOR **

Avskriving av vedlikehold

av Jørn Arvid Myrheim

Hei
Eiendomsselskapet mitt har pusset opp en utleieleilighet. Dette kom på ca kr 200 000,-  hvor av ca 100 000,- er lønn til ansatte.
Min bank vil nå at jeg aktiverer hele eller deler av dette vedlikeholdet i den hensikt å øke egenkapitalen. For ordens skyld nevner jeg at jeg er klar over at påkostninger ikke er fradragsberettiget skattemessig. Dette er vedlikehold uten at standarden er hevet på leiligheten.
Spørsmålet mitt er da hva som er vanlig å avskrive regnskapsmessig. Kan hele oppussingen aktiveres med alle innkjøp og lønn til egne ansatte?

2 SVAR 2
Jørn Arvid Myrheim
CONTRIBUTOR **

av Jørn Arvid Myrheim

Hei. Alle utgifter til dette vedlikeholdet er kostnadsført og ikke aktivert. Nå vurderer jeg å aktivere hele oppussingskostnadene. Hvordan aktiverer jeg lønnskostnadene som er knyttet til denne jobben? Jeg tenker da på hvordan jeg gjør dette regnskapsteknisk.

Godkjent løsning
Torfinn Lundblad1
VISMA

av Torfinn Lundblad1

Hei igjen! 

Tja, dette er en rent faglig vurdering, som blir vanskelig for oss å ta stilling til; men ettersom du her skriver at dette er vedlikehold uten standardheving, tenker jeg at det både regnskaps- og skattemessig vil være å anse som vedlikehold, som kostdnadsføres. 

Ref mitt svar i din forrige sak, vil du kunne kompensere dette ved å konvertere 500' til aksjekapital, som nevnt, som jo øker egenkapitalen i selskapet. 

Der foreslås at du evt kontakter en revisor som kan bistå deg med råd ifbm saken, som nok uansett krever revisor dersom du velger å øke aksjekapitalen i selskapet. 

Lykke til!

Torfinn H. Lundblad