Mine områder
Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Hjelp
LeanOnU
CONTRIBUTOR **

Avskrivning av PC

av LeanOnU

Vi kjøpte PC i 2017, og har ført månedlige avskrivninger siden dess (PCn er beregnet nedskrevet mai 2020). Men nå er verdien under 15.000kr og jeg kan egentlig gjøre en nedskrivning allerede nå. Hvordan gjør jeg det i bokføringen?

5 SVAR 5
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Nå sier du ikke noe om kjøpsprisen, men verdien er for høy til å avskrive restverdien nå i 2019.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

LeanOnU
CONTRIBUTOR **

av LeanOnU

Hei igjen,

Bokført verdi på PCn er per i dag: 3.109kr. Skal jeg da bare fortsette med de månedlige avskrivningene frem til mai 2020, da den vil være helt nedskriven?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Hvis bokført verdi er kr. 3.109 kr i dag, kan du avskrive restbeløpet i 2019.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

LeanOnU
CONTRIBUTOR **

av LeanOnU

Hei igjen,

Takk for svar. Bare siste ting:

Gjør jeg da en saldoavskrivning gjennom at velge "Nytt bilag", og registrere:
Konto 6010 Debet kr. 3109

Konto 1280 Kredit kr. 3109

Blir da eiendelen "nullstilt", sånn at når jeg da går inn på eiendeler så ligger den der men med kr 0?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Føringen din blir riktig.

Men eiendels registeret, så ikke i null av denne føringen. Kontakt support som svarer på tekniske spørsmål vedr. ditt system. Så kan de forklare deg hvordan nullstille eiendels registeret.

Faglig diskusjon er et forum for spørsmål innen lover og regler i lønn og regnskap.
Har du faglige spørsmål, er du velkommen til å legge inn det her ved en senere anledning

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen