Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Avskrivning av verktøy

av Anonymous

Hei.

Jeg kjøpte inn diverse elektrisk verktøy og håndverktøy i forbindelse med oppstart av nytt håndverksfirma i 2014. 

Sum til sammen ca kr. 60.000,00 eks. mva. 

Jeg kunne ikke mye om regnskap da jeg startet, så jeg førte alt på konto 2070 Verktøy.

I ettertid har dette beløpet bare blitt stående på denne kontoen, uten å bli avskrevet. 

Jeg har i de siste dagene lest en del om avskriving, og skjønner nå at dette skulle vært igangsatt allerede i 2014.

Spørsmålet er derfor; om jeg må begynne å avskrive dette verktøyet fra start nå, eller om jeg kan hoppe litt framover i "prosessen"?

Jeg føler ikke at jeg lurer noen ved å hoppe fram 4 år. Det er jo bare meg selv som har tapt på å ikke benytte avskrivingsmuligheten tidligere.

Jeg har tenkt å benytte saldoavskrivningsmetoden, avskrivningsgruppe A, og kostnadsføre mot konto 6510 Håndverktøy.

Har laget utregningen på et excel-ark som jeg kan stifte fast på bilaget.

Høres dette helt idiotisk ut, eller kan det være en mulig løsning?

Mvh

Jostein

1 SVAR 1
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous
Hei Jostein

Eiendeler som verktøy skal bokføres i konto klasse 1 under eiendeler. Så gjør gjerne en korrigering på dette.

Du kan fint ta avskrivningene for flere år tilbake i det året du nå holder på med om det er 2017 eller 2018. Det går fint.

Avskriving har egne kontoer. Eks. 6010. Så kontoen du skriver skal du ikke bruke.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen