Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Avskrivning eiendom?

av Anonymous

Hei

Jeg driver et AS som har kjøpt et bolighus for utleie.

Regnes dette huset for et anleggsmiddel som kan avskrives?

Dette er en stor investering og selskapets eneste middel for å tjene penger. Om det ikke kan avskrives vil det ha enorm innvirkning på skatten...

3 SVAR 3
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Ja det regnes som eiendel, og kjøp av bolig bokfører du på konto 1100 Bygninger.

Pusser dere opp og har slike kostnader, skal de også føres på samme konto, hvis verdien er over 15.000, eller det blir en samlet verdi over kr. 15.000

Bygninger avskrives hvert år med 10%.

I eiendel registret i Visma eAccounting, er det kun støtte for lineær avskrivning. Ikke saldo avskrivning, som det er på bygg. Så det må føres manuelt.

Avskrivningene hvert år, blir som en kostnad i resultatet og det påvirker skatteberegningen.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Sitter bare å tenker litt. Har ikke tilgang til gamle regnskapsdata her jeg sitter.
Vi kjøpte for ca 20 år siden. Er det begrensning på hvor mange år man har avskrivning mot eiendom?
Bare lurer på om det kan være årsaken til at det ikke har vært ført i de par årene før jeg tok over.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det er mulig det er ført avskrivninger tidligere år.

Bygninger skal avskrives med 10% til verdien er null kr. 

Pusser man opp og får kostnader på en bygning så skal det føres inn på samme konto som bygget hvis kostnaden er over kr. 15.000

Så i ditt tilfelle ville jeg ført avskrivninger for de månedene du har eid bygget i 2020.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen